Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1387 ggr
sofiaoelvira
0

Oplanerade gerbilbebisar! Vad göra??

Hej!

Inatt födde vår ena gerbil ungar, och vi trodde att båda var honor… Skall jag ta bort hanen genast för att slippa fler barn eller är det redan försent? Har läst ett par olika råd angående detta; att plocka bort honom  genast eller att låta honom hjälpa till med ungarna. Nästa svåra fråga är hur länge kan han vara själv utan kompis/ och är det ens möjligt att sätta ihop honom med en annan hane?  Men om man tänker att man spar en hane till honom och en hona till mamman som kompis? ? Personen i djuraffären verkar ju uppenbarligen inte kunna könsbestämma, men är det någon som vet vem man kan få hjälp med det? Bor i Södertälje trakten.  Hur man än gör riskerar man att få nya kullar känns det som! Tacksam för svar!

lollynonna
2

Stoppa hanen i en annan bur så fort som möjligt. Men du kommer troligast att få en till kull om ca 6 veckor, eftersom de parar sig direkt efter att honan har fött.
Hanen klarar att vara ensam tills ungarna är ca 5-6 veckor,och är då redo att flytta in till pappan. Vi här på iFokus kan hjälpa dig att könsbestämma,hur gamla är ungarna? Du kan ta bilder och lägga upp. Vill du göra det själv finns det en bra könsbestämnings artikel här på iFokus. Hanarna har en stor "plupp" Och honorna en liten "plupp".
Då hanarna är ca 4 veckor börjar de få en pung, och då är det lättare att se könen.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sofiaoelvira
0

Ok, har flyttat över hanen men såg att han var på henne så det var kanske försent. De är nyfödda. Vad bra att ni kan hjälpa till med könsbestämning då hör jag av mig om några veckor:) tack för svar!

fluffis
0

Det är förmodligen som du förmodar att det kvittar hur du än gör. Det kan hända att honan redan är dräktig igen. Ett alternativ till att flytta ut hanen direkt är att låta honom gå kvar och hjälpa till med ungarna och få en kull till. Det är då viktigt att flytta hanen precis innan honan får sin andra kull och det kan vara lurigt att veta om man inte är van. Fördelen med att göra såhär är att du då kan flytta hanen tillsammans med en son till honom och du slipper att försöka sätta ihop två gerbilhanar senare, som riskerar att bråka.

Själv har jag fått ganska många kullar men jag är tyvärr  dålig på att kolla könen. Tycker det är riktigt svårt men så har jag kanske aldrig riktigt ansträngt mig heller. Den allra lättaste metoden tycker jag, är att kolla om gerbilungarna har tuttar eller inte, när de är kring 9-10 dagar gamla. En enkel metod även för en oerfaren, tycker jag 🙂

Lycka till!

Alwyn
0

Eftersom det säkert redan är kört och de parat sig igen skulle jag göra som Fluffis skrev…låta hanen hjälpa till m ungarna och flytta honom innan nästa kull föds.

lollynonna
1

#3 #4 dock kan det vara extremt svårt att veta då nästa kull föds,särskilt för en oerfaren. Och om man då råkar sära för sent, jamen oj då. Här föds en tredje kull,gud vad kul :) Och vi som inte ens tänkt ungar från första början typ. 
Jag skulle ha särat på honan och hanen direkt, så slipper man alla extrakullar.
Plus att vissa parar sig inte fören någon dag efter,det har hänt mig en gång. 
och då är det ju onödigt om dom inte skulle ha parat sig, att fortsätta låta dem gå med varandra. 
Men aja,inte mina gerbiler,inte mitt beslut ;)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Alwyn
0

Jo men ts skrev att hanen redan varit på honan så då lär de ju parat sig. Man kan sätta en säker marginal så att nästa kull inte hinner födas. Jag skrev bara vad jag hade gjort för att honan ska slippa ta hand om sin första kull själv.

lollynonna
0

#6 Jaha det missade jag :)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sofiaoelvira
0

Jag har delat på dem för säkerhet skull, och hoppas att det inte "tog" sig igår när de höll på…Men ni tror alltså inte att det är ett problem att sätta in en/flera söner till honom om några veckor? Han bråkar inte med den/dem? Allt blev ju heldumt då vi inte tänkt ha fler än två och nu riskerar att ha hur många som helst om några veckor! Har ni någon aning om hur lätt det är att omplacera/sälja dem privat? Vill inte vända mig till en djuraffär igen. Då jag pratade med personen i djuraffären tyckte han att jag skulle lägga ungarna i frysen så kunde han använda dem som mat…Han sa också att de inte förökar sig som möss, men snabbare än att para sig igen samma dag kan det väl knappast gå. Känns något okunnigt för att äga en djuraffär, med tanke på att det även var fel kön på dem.

Skall man bara ha dem i par eller går det att ha kvar två ungar med tex mamman om det blir en unge över? Blir så nervös om hur jag skall bli av med alla ungar :)

sofiaoelvira
0

Men kan den första kullen vara kvar med mamman när/om nästa kull kommer? Eller lägger man över både honor och hanar till pappan då?

fluffis
0

Visst är det okunnigt av djuraffären. Tyvärr är det inte ovanligt att det är så i djuraffärer även om det såklart finns de som är duktiga också. Deras kunskaper måste täcka upp många olika djurslag, det förstår man ju… men synd. Och det verkar ju vara fler än jag som tycker det är svårt att kolla könen, det är fler än jag som gör fel/har svårt att se 🙂 Men jag är en sådan som hellre tar det säkra före det osäkra. Tuttmetoden har alltid funkat för mig tror jag. Enda problemet är att man måste hålla reda på vem som är vem om någon av dem är lika 🙂

Gerbiler glömmer varandra väldigt fort, vilket är rätt konstigt egentligen, så därför finns det inga garantier alls för att gerbilpappan kommer att komma överens med en eller flera av sönerna. Själv kan jag tycka att det är riktigt knepigt och tidskrävande med ihopsättningar, det var en av anledningarna till att jag rekommenderade att låta hanen vara tillsammans med de andra tills ungdomarna varit redo att flytta. Blir de inte särade från varandra så kan de inte glömma varandra :) … och de kommer oftast överens.

Om de äldre gerbilungarna kan vara kvar med mamman ett tag, om det skulle komma en ny kull, är individuellt… Jag har varit med både om gånger när det har funkat och inte funkat men det bästa är om de får flytta. Du kan alltid ha kvar en hona som kan hjälpa mamman med ungarna om det blir fler. Sen får man räkna med att hanarna blir könsmogna rätt så fort och kan då ge sig på både systrar och mamma.

ForeverEmma_
2

#10 fast det är ju bara köra på delade bur metoden när det är dags för han ungarna att flytta. Inte mer än komplicerat än så. För hanar är lättare att sätta ihop än honor och speciellt när dem är så små så går det väldigt lätt. Sen är det ju självklart att han kanske inte accepterar alla men då är det bara att låta de ungarna bo för sig själv.

För jag anser att det är bättre att låta honan och hanen vara delade än att han hjälper till med ungarna då detta redan var en oplanerad kull hos en person som inte räknat med ungar alls och kanske för den delen inte ville ha ungar. Plus att dela på dem kanske till och med gör att hon slipper ännu en till kull.

Alltid bättre ta det säkra före det osäkra.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

fluffis
0

Självklart kan man göra så och det är inte alls säkert att det kommer att bli svårt att sätta ihop gerbilerna igen. Det kanske går jättelätt 🙂 Sen är det ungarna också som ska hamna någonstans… Det finns mycket att tänka på men det är självklart upp till TS att bestämma 🙂

Hur stor blev kullen förresten sofiaoelvira?

sofiaoelvira
0

Det är fyra bebisar. Det känns som mamman vill gömma dem just nu så jag försöker låta henne sköta det sålänge. Ja det verkar vara mycket att tänka på med att sätta ihop och hålla isär dem!:)

sofiaoelvira
0

Nu är bebisarna ca 2 veckor och jag tyckte direkt att man kunde se skillnad på könsorgan och sen fick de två jag trodde var honor tuttar och den vi tror är hane fick inga tuttar. Tror ni att jag kan vara säker på könen?.. Kan ju visserligen ta bild på dem men tyckte att könsbestämningen på denna sida var ganska tydlig också! Kan man låta hanen träffa sonen lite innan man sätter ihop dem? Skall jag vänta tills han är 5-6 veckor innan jag tar bort honom från mamman och flyttar honom till pappan?

ks.gerbil
0

minst 6 ska bebisarna vara med mamman, helst lite till. Sen kan du sätta in 1/2 ungar till pappan beroende på hur många du vill ha kvar och om de är ojämna par osv. Läs på om hur man kan göra med ihopsättningen, finns artiklar här på forumet!

Honor är det nästintill omöjligt att ha 3 st tillsammans så om de är 3 st så kan du ha kvar en med mamman och sedan flytta ut två andra till en annan bur och ev sälja om du inte vill ha kvar dem. 🙂

Gerbil-hemsidan hittar du R

ForeverEmma_
0

#14 Jag skulle vänta tills sonen/sönerna är 5 veckor att separera från mamman så dem lär sig alla gerbilbeteende osv.

Sen om du e osäker även om det bara är lite så kan du alltid lägga upp här i tråden så får du hjälp 😃

Du får även lägga upp bilder på småttingarna då gerbilbebisar e så söta😍😍

sofiaoelvira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror flicka

sofiaoelvira
0

Kille?

sofiaoelvira
0

Tjej? Supersvåra att ta kort!!

sofiaoelvira
0

Sötnosar!

sofiaoelvira
0

Snart öppet öga!

ForeverEmma_
0

Fy så söta små moster!😍😍 Alldeles bedårande!

sofiaoelvira
0

Går det att gissa kön av dessa bilder?😉 de ser rätt roliga ut när de springer runt som galningar men de ser inget ännu!

lollynonna
0

Tjejerna är rätt, hanen vet jag inte riktigt då det var en lite konstig bild. Suersöta!😍

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sofiaoelvira
0

Här är han igen…

lollynonna
0

Hur gamla är dem?

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
0

Det är en hane, han har bara inte fått sin pung än skulle jag tro.:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Alla är honor förutom #25 :)

sofiaoelvira
0

De är 17 dgr. Då hade jag nog gissat rätt, honorna fick" tuttar" också. Tack för hjälpen! Nu hoppas jag bara att jag kan omplacera en hona då när det blir dags så det inte blir bråk hos mamman!