Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 638 ggr
ForeverEmma_
1

En matglad och en så icke mat glad

Nu e det så att jag har ett litet mini problem här hemma i en av mina burar. Wilda då den äldre damen på 2år är väldigt mat glad av sig och samlar snabbt på sig maten som en hamster och är lat och älskar att ligga och sova/slappa (tror hon var en hamster i sitt förra liv!) medans hennes burkompis Kardemumma är inte så jätte mat glad utan är raka motsattsen och är dunder speedad och om hon bara hade möjligheten springa i timmar.

Men mitt problem då är att Wilda är lite rund av sig väger 110g och man känner att hon är lite runt och henne vill jag försöka få ner i vikt. Men Kardemumma vill jag dock få upp lite i vikt, inte för hon är jätte smal eller så men tycker hon är lite underviktig av sig då hon bara väger 55g. 

Hur ska jag gå tillväga? Hur kan jag samtidigt försöka få en gerbil att minska i vikten samtidigt som att försöka få upp en i vikt?

Har lyckats på något sätt fått ner Bianca som bor i en annan bur ner i vikt. Dock inte gjort något alls mer än rasta dem och ge dem mat när skålen börjar bli tom och godis får dem inte ofta alls.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

TheAlmab
0

Jag är ingen gerbil expert men kan du inte dela av buren på något smart sätt medans de äter? Funkar på mina kaniner :)

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

ForeverEmma_
0

#1 Dem äter inte samtidigt då dem har fri tillgång till mat :)

lollynonna
0

Visst var det du som rastade dem inte samtidigt? Kan du då inte ge den mindre gerbilen mer "fet" mat och så, och den större inget alls utan att den äter det som serveras i buren?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ForeverEmma_
0

#3 Wilda och Kardemumma rastar jag tillsammans då dem funkar bättre ihop ute tillsammans än ensamma. Kardemumma tjafsar lite när Wilda kommer in igen. Det är Bianca och Mulan som jag rastar ensamma då dem inte funkar ihop utanför buren på något konstigt sätt.

Ska försöka ge lite extra fet mat till Kardemumma. Måste bara inte få Wilda bli uppmärksam när jag gör det bara😂

ks.gerbil
0

Tänk på at gerbiler precis som människor kan se lite olika ut, vissa är lite smalare och vissa lite rundare. Kiro och Shiro va precis så, Shiro va en liten latmask, älskade att bara sova o gosa den mesta av tiden och har alltid varit större än brosan. Kiro har alltid varit super hypad och smal även nu när han är över 4 år gammal . Sålänge du ser att Wilma fortfarande gör vanliga gerbil saker, gnagar, gräver, springer runt lite när hon väl är vaken så tycker jag inte det är någon större fara. Du kan ju ha ute henne lite mer, kanske köra lite agility eller liknande. Samtidigt kan du ge Kardemumma lite mer "ohälsosam" godis 😉 Jag har dock sett att Kiro håller sin smala vikt även fast jag ibland typ överdoserar med pumpafrön.. 😇

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

ForeverEmma_
0

#5 Jo det vet jag :P Både Wildas och Biancas burkompisar som kommer från samma kull och är systrar är väldigt smala och slanka av sig. Dem väger 55 och 56gram samtidigt som Wilda och Bianca som jag köpte först och som bodde förut tillsammans ligger ish runt samma vikt 110 och 99 gram så på bara av översikten så är det inte så stor fara. Hade nog oroat mig mera om det var jätte skillnad om ena vägde 55 och andra 85 gram. 

Sen så ser man klart och tydligt att dem har olika kroppsmodeller. Men vill mest bara för deras skull att dem ska bli liiite mera hälsosamma av sig :P

ks.gerbil
0

Jo de klart 😉 men som sagt då så öka på maten till den smala, håll henne i buren om du kan så kan du samtidigt ha Wilma ute så hon får springa lite mer och lek med henne lite, hoppa över toarullar osv 🙂

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR