Frågor om import
Hej! Jag har tänkt att importera lite gerbiler från finland. Jag har läst på jordbruksverkets hemsida, men jag fattar inte riktigt hur allt går till. Om man har över 5 djur vid importen så måste man söka något tillstånd, men jag tänkte inte ta in fler än 5 så det behöver jag inte göra.
Men det här med gränskontroller, ska det göras om man har fler än 5 och om man har från annat land utanför EU? Ska vi också göra gränskontroll då, även om vi bara tar in tex 3 st?
Det står även att djuret måste ha veterinärintyg vid gränskontrollerna, ska jag fixa det isf? ELler behövs det inte om det är mindre än 5?
Sen så står det att man bara kan för in levande djur vid flygplatsen i sthlm och göteborg. Kan man inte föra in över gränsen i Finland?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Sätter en tass här då det kan vara intressant att veta. Jag själv har tyvärr dålig koll hur det fungerar med importer.
Men Patricia (Tsunamis) har både importerat och exporterat mycket under sina dagar så hon kan säkert komma med mycket matnyttigt inom detta område om hon ser tråden, eller om du tar kontakt med henne personligen. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Jo jag misstänkte att hon vet. Jag tänkte att det kan ju vara bra att fråga, innan man gör något förbjudet!
// Linah
Gerbilsidan
Tycker det står ganska tydligt här. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/andrasallskapsdjur/andrasallskapsdjurinforsel/smagnagare.4.2b43ae8f11f64797377800080.html Om det är färre än fem djur, och du transporterar dem själv från ett EU-land så behöver du inte göra någonting speciellt. Texten om var djuren ska föras in gäller bara om de kommer från länder utanför EU. Vi grävde i det här för något år sedan när min son tog med sig ett marsvin hem från Polen.
#0 Vad hete uppfödaren du ska köpa ifrån?
#3 tack! Jag har läst där redan,men jag fattade inte riktigt. Så det är liksom bara att köra dit och hämta dem? #4 jag har mailat två uppfödare i oulo,har inte fått svar än. Det är dom jag troligtvis kommer att köpa ifrån.
// Linah
Gerbilsidan
#5 Precis, det är bara att åka dit och hämta dem.
#5 Tack :)
#6 Tack så mycket för svaret! Då var det ju inte alls lika krångligt som jag hade tänkt mig :)
// Linah
Gerbilsidan
Nej det är inte alls krångligt att ta in 5 eller färre gnagare inom EU. Reser du med en till person är det dessutom 5 per person. Fler än 5 (per person) kräver tillstånd från JBV och veterinärintyg att kunna visa upp i tullen.
MvH Tsunamis
#9 Ah vad bra då! Så eftersom jag åker med min mamma isf kan jag ta in 10 stycken utan att det gör något då? Jag hade faktiskt trott att detta var mycket krångligare haha!😃
Men en till fråga, får man stamtavlor och sånt? Det beror ju såklart på om uppfödaren vill det, men då står det ju på finska? Kan man då typ regga om gerbilen i Sverige?
// Linah
Gerbilsidan
#10 om uppfödaren erbjuder stamtavlor så får du nog det. Om du ber om någon form av dokumentation så fixar nog uppfödaren det. Och om du vill sedan ha gerbilen reggad i SHF istället (om det är den föreningen du är med i?) så går det också. Du fyller då bara i all den information du vet samt från vilken uppfödare den kommer ifrån. Den finska uppfödarens uppfödarprefix kan placeras om gerbilen är från utländska uppfödare för att man ska kunna hålla reda på vart djuren kommer ifrån, bara man är noga med att skriva med i kommentarsfältet att det är från tex. finland. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#11 Ah! Då ska jag nog göra så då. Tack för hjälpen!
// Linah
Gerbilsidan