Hjälp, dom bråkar, vad göra?
Hej hej
Jag köpte ju ett par Gerbiler för inte så länge sedan, men nu för ca 3 eller 4 dagar sen började dom bråka som bara den, Yume som är det lite större och tjockare springer ikapp Tenshi och trycker ned henne i marken, och det ser ut som hon biter henne i huvudet och på öronen, men jag har inte sett ett endaste sår på Tenshi, så jag vet inte ens om dom bråkar, men det ser verkligen ut som dom bråkar… Kommer detta ge med sig med tiden, bestämmer dom bra vem som är högst i rang, eller var är det?
Och sen en annan fråga, Yume har flertalet gånger Jagat in Tenshi i huset och sedan Fyllt hela huset med spån, när tenshi har varit där inne, oftast har Tenshi kunnat gräva sig ut, men en gån var det så hårt paketerat med spån så hon låg inne i ett hörn och kom inte ut, jag behövde öppna hela huset (hus gjort av papp, en kartong med lock) och hjälpa henne ut på såvis.
Hur ska jag lösa detta?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Hur gamla är gerbilerna?
Har du möjlighet att filma deras beteende? Det blir mycket lättare att se kroppsspråk och sånt på film än enbart en beskrivning. Så om du har möjlighet att filma när dom håller på sådär så vore det toppen.
Om jag nu enbart ska gå efter beskrivningen så hade jag tagit detta som ett varningstecken och haft hård observation på dom den närmsta tiden framöver för att se om det hela lägger sig eller om det bara verkar bli värre.
Får den ena gerbilen äta och dricka? Sover gerbilerna övrig tid tillsammans? Hur är deras relation när dom inte håller på såhär?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
De är födda 2015-06-5 så de är inte så gamla.
Dom är födda 25/3-2015 så dom börjar närma sig 5 månader
Yume är alltid först på maten och vattnet men Tenshi får Också äta/dricka, men ibland så lackar Yume till och då jagar hon iväg henne från både mat och vatten, men då Brukar Tenshi gå och äta när Yume har somnat. Dom sover inte tillsammans, Yume Brukar sova i röret och Tenshi i huset, när en av dom har varit uppe och sedan kommer ner i buren så Brukar dom gå fram till varann och "Pussas" dom går nos emot nos, sedan springer dom ifrån varann eller börjar att "bråka" om det nu är Bråk. och nu är det "Bråk" nästan hela tiden men inte lika illa som det är på skymningarna, när det börjar bli mörk bråkar dom som bara den
Jag ska försöka filma deras Beteende ^^
Men, det står ju 25/3 på härstamningsbeviset?
Eller på ena står det 25/3 och på det andra står det 5/6
Eftersom de inte är lika gamla, hur länge har gerbilerna levt tillsammans?
Dom Skulle vara systrar, men märkte nu att det stod olika Födelsedatum på Härstamningsbeviset, så Det får nog Dvärgkaniner svara på Som är uppfödaren
Jag hämtade dom den 29onde Juli och dom har varit tillsammans sedan dess, det har inte vart några problem förrän nu när dom bråkar
har skrivit fel på härstamnings beviset :/
Jag skriver om härstamningsbeviset åt dig! 👍
Så dom är alltså födda i Juni, och är Systrar, och har varit tillsammans hela livet?
Om det är så så har dom levt tillsammans hela livet ändå #7 ^^
Okej.
Att de bråkar såpass mycket låter inte bra. Det kan ju vara att de försöker komma fram till vem som ska ha högsta rangen, men jag tycker ändå det låter oroväckande vad gäller hur mycket de bråkar.
Håll ordentlig koll på dom som sagt närmsta dagarna, har du tur så blåser det förbi utan att något allvarligt händer. Minsta tecken på att de verkar bli värre eller att någon av dom inte ser ut att må bra, så sära på dom.
Har skickar härstamningsbevis på dem igen skrev om.
Ifall dom bråkar kan du byta ut hon som bråkar mest till Leonora som bot med dem tidigare. Leonora är en väldigt trevlig och söt tjej.
Var bodde du igen? Jag ska åka förbi Örnsköldsvik den 14 augusti.
#13 okej, jag ska hålla kol på dom, om det inte blir bättre hur ska jag lösa det då? Ska jag sära på dom för att sedan köpa två ny tjejer till vardera? ELler jag alltså två nya tjejer, en kompis var till dom? Sen ska jag försöka fånga deras beteende på film med
#14 och #15 bor ännu längre ned än så S-vall Ska skriva ut dom på nytt isf och måste se om det löser sig först, har fastnat för dom båda ^^ Skulle vara tråkigt att byta ut en av dom
#16 Om det inte blir bättre så sära på dom och skaffa nya tjejkompisar till dom. Var noga med att de nya kompisarna inte är mer än 5-7 veckor gamla om du vill att ihopsättningarna ska fungera bra. Könsmogna honor brukar sällan fungera att sätta ihop med varandra. Men om den ena honan är icke könsmogen så brukar det gå fint.
Okey! ^^
Hoppas det går bra med dem två! Ifall du undrar över något så PM:a :)
Will do
Nu ser jag att Tenshi har fått ett litet litet knappt synligt sår vid ena örat, hon är inte kal eller så utan bar ett litet litet knappt synligt spår och hon gömmer sig gärna, Tenshi är den som har varit framme mest i vanliga fall, betyder detta att Yume har tuggat på henne eller är det nått annat som gjort såret?
Han har inte haft några sår förut, trots att det ser ut som om dom har bråkat
#21 Förlåt för OT! Men måste bara fråga har du en hona och en hane tillsammans? för du använder båda hon och han ordet i det du nyligen skrev
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#22 Det är två honor, tyckte också att det lätt konstigt att TS sa han.
Neej, det är två honor, skrev bara fel :p Eller jag köpte som som två honor har inte kunnat kolla ännu då dom inte vill att jag ska lyfta på dom ännu,
Dom är vana vid mina händer och kommer fram och luktar på dom när jag stoppar ned händerna till dom, men jag får inte lyfta upp dom ännu.
#24 Dom är väldigt bestämda tjejer 😂
JA, men ändå så olika i personligheten ^^
#26 🙂
Nu har tenshi fått ett plutte sår vid andra örat med… Hon äter och och dricker som hon ska dock efter Yume som alltid äter först nån fåtl gång kan dom äta tillsammans, men dom sover aldrig tillsammans och Yume "attackerar" henne fortfarande, Ska jag sära på dom redan nu sen köpa en kompis var till dom när jag får pengar (om två dar borde det vara) eller kan dom fortfarande gå tillsammans? det är inge stora sår Tenshi har fått endast plutte sår knappt synliga
#28 det är dags att sära på dom. Innan det händer något allvarligt.
Men kan dom gå ensamma tills dom kan få en kompis då? och går det att sterilisera en gerbil? Yume kanske passar bättre med en hane, men vill inte ha några bebisar eftersom hon verkar lite aggressiv
#30 ja det går. Dock så kan det vara riskabelt med ett så litet djur, de klarar inte alltid narkosen. Anne.N här på sajten har kastrerat en hane efter ha blivit lurad. Hon skulle köpa en hona. Du kan ju PM a henne :)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Då ska jag skicka ett pm till henne ^^
Hon hette visst AnneN inte Anne.N
// Linah
Gerbilsidan
Hittade henne har också skickat ett PM till henne, så får vi se ^^
Honor sja man nog undvika att kastrera då det är ett större och farligare ingrepp. Men skaffar du hane så kan du se till att få hanen kastrerad innan de sätts ihop. :)
Får ursäkta dålig stavning. Skriver ifrån mobilen just nu.
Ja jag misstänker samma som #35. Hanar är ju en annan sak, de är väl oftast lättare.
// Linah
Gerbilsidan
HAnen som ska kastreras isf ^^
Varför inte bara köpa två honor? :)
För Yume verkar inte tolerera honor, plockade upp Tenshi idag och när jag stoppade ner henne så började Yume att tugga på basen av hennes svans, och då är dom ändå systrar och har alltid bott tillsammans
#40 Okej 🙂
Vilde fortfarande köpa ungar ifrån OLW kull?
#40 det betyder dock inte att hon inte tolererar andra honor. Så en bebishona till henne kan fungera gott och väl ändå.
#41 Beror på färger! samt att det beror på hur det blir med Det här nu ^^ Sen ska jag eventuellt skaffa en Grupp hanar i färgen Lilac! ^^
#42 Men skulle hon kunna tolerera en annan hona när hon inte tolererar sin syster som hon har bott med hela livet?
#42 ja det kan hon. Att hon slutat acceptera sin syster betyder inte att hon inte kommer acceptera någon annan. Så länge den nya gerbilen är mellan 5-7 veckor gammal så är det värt att testa. Såklart finns det aldrig några garantier, inte ens om du väljer en kastrerad hane. Men värt att testa anser iaf jag att det är då olika gerbiler kan gilla olika individer och ogilla andra.
Okej, isf ska jag testa en annan dam innan jag går igenom ett ingrepp i att kastrera en hane