Överviktig gerbil?
Du får nog posta nya bilder, inte gamla :) Och ja, det låter lite väl mycket. Gerbiler får fett på nacken, så att ryggen och nacken blir helt rak. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Men vikten läggs mycket på nacken så är det mycket fett där är de överviktiga. Även på kroppen lägger dom på sig.
Det du kan göra för att banta dem är att ta bort många fröer ur maten, ge inte jättemycket godis och rasta och aktivera dem mer. Kanske du kan blanda ett eget foder?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Det är jätte svårt att säga om de är överviktiga eller inte utan att ha sett nya bilder på dom. Vikten säger ingenting då det beror helt på individen om den från början är en större gerbil eller inte. Så även med de vikterna så kan det vara en helt hälsosam gerbil om gerbilen i sig är stor utan att vara fet.
Så nytagna bilder är vad som behövs för att kunna ge någon dom. Banta inte gerbilerna innan du vet om de är feta eller inte.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ja som sagt banta de inte innan du vet. Det kanske lät så på mig? Men det jag menade var att om dom nu ÄR överviktiga så kan du göra så :)
// Linah
Gerbilsidan
Jag tycker inte det är vikten man ska kolla på storleken och magen ska man kolla på tycker jag. Skicka nya bilder på dem 🙂
Är det honor eller hanar du har? + nya bilder behöver vi :)
MvH Tsunamis
Det är två hanar och ska försöka ta nya bättre bilder. Tack för alla era svar förresten :)
Hanar väger oftast mer än honor, så den vikten på hanar är ganska normal beroende på om de är kraftigt byggda.
// Linah
Gerbilsidan
Hane på 110 är inte nödvändigt överviktig iaf, det är normalt.
MvH Tsunamis
Som #8 säger, 110 är normalt. Det finns olika sortes gerbiler i storleken också, de mindre och de kraftiga 🙂
Inte alls menat på något elakt sätt alls,men det är inte så bra för gerbiler att bo i gallerbur. Helst ska de bo i ett akvarium eller en samlalåda🙂 Tänkte bara så att du vet om det.
// Linah
Gerbilsidan
#10 Jag håller med, tycker det ser ut som ett gerbilarium? 🙂