(K) gerbilhona
Hej! Eftersom min ena gerbilhona tragiskt gick bort nyligen blev min andra hona Dagny ensam. Dagny är inte så gammal, fyller två i oktober så jag känner att jag gärna vill soffa en kompis till henne så hon inte ska behöva leva hela sitt liv i ensamhet. Jag märker att hon saknar sin kompis så är det någon som har en gerbilhona i ungefär tvåårsåldern som kan bli Dagnys sällskap? Jag bor i Skåne så gärna i eller nära Skåne Tack
Det går inte att sätta ihop två tvååriga gerbiler, de kommer bråka. En gerbil i åldern 5-7 veckor ska dock fungera om man gör på rätt sätt, finns artiklar här på sidan om hur du sätter ihop gerbiler. Jag vet en person som har några till salu just nu i västra Skåne, skicka PM om du är intresserad.
Okej, så det skulle verkligen inte gå? Jag låter precis som om jag inte bryr mig om henne men jag vill liksom inte skffa en unge för då blir det liksom ojämt så nör Dagny dör så blir ungen ensam så fortsätter det liksom så om ni förstår. Men kanske kan jag skffa två ungar (syskon såklart) och försöka sätta ihop med Dagny? Eller det skulle kanske inte gå?
#2 Tyvärr inte. Jag förstår vad du menar, det blir en "ond" cirkel. Det kan absolut fungera med 2 nya kompisar, men eftersom det är honor är det inte helt säkert. Kolla om du kan lämna tillbaka dom om det inte skulle fungera med ihopsättningen, eller behålla dom i en annan bur. Mina honor har varit jätte enkla att sätta ihop, så behöver inte vara ett problem.
Okej tack för hjälpen, kan jag pma dig om gerbilerna du visste i väsrta Skåne?
Men vad ni skulle ni rekommendera? Att köpa två honor elr en? Och om man köper en, vad gör man sen när Dagny dör av ålder?
Köp en skulle jag göra och sen när Dagny för så får du köpa en ny osv. Tyvärr hamnar man i en ond cirkel när detta händer och när man sen inte vill fortsätta med gerbiler så får man helt enkelt låta den nuvarande gerbilen leva ensam och ge den så mycket uppmärksamhet som möjligt och mycket sysselsättning. Eller så får man ta det tråkiga beslutet att sälja den gerbilen till en person som är villig att ge en ny kompis.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan