Tumör eller böld?
Hej! Min ena hane har fått en tumör/böld på sin doftkörtel. Den är ganska liten,rosa. Och han känner mycket obehag om man försöker nudda den. Hur vet man om det är en tumör eller böld? Han är ganska gammal så att operera tänker jag inte göra. Han störs ju inte av den,men ungefär vid vilken storlek skulle ni ta bort honom? Jag vill ju verkligen inte ta bort honom, men samtidigt ska han inte få lida.
Jag behöver lite hjälp här :/ Jag kan fixa bild om några dagar.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Det är tyvärr omöjligt att veta utan att ta prov på vävnaden om det handlar om en tumör eller någon annan form av förändring.
En elakartad tumör växer däremot snabbt så det brukar ju oftast visa sig självt ganska snart om det rör sig om en elakartad. En godartad tumör växer långsamt.
Är det en annan form av böld (tex. varböld eller liknande) så spricker dessa efter ett tag och börjar läcka var.
Jag hade låtit gerbilen somna in vid första tecken på att gerbilen är besvärad då jag aldrig vill vänta ut det till det sista och gerbilen verkligen mår dåligt. Utan när gerbilen visar besvär och inte kan leva som den brukar, då skulle jag låta den få somna in innan den får mer besvär och smärta.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Handlar det bara om en varböld så behöver inte gerbilen avlivas. Då ser man bara till att få bölden tömd hos veterinär.
#1 OKej tack så jättemycket för svar! Som sagt så störs han inte av den nu,men om den blir större så tror jag att det är bäst att han får avsluta då.
Om det är en varböld och den spricker, gör det ont för gerbilen? Måste man ta bort den då eller kan han leva ett bra liv efter den har spruckit?
Jag tänkte om man typ kunde se på utseendet vad det var för sorts knöl.
// Linah
Gerbilsidan
#3 Om det är en varböld bör man få den tömd innan den spricker. Men en veterinär behöver ju kika på det för att kunna bedöma om det är en varböld eller inte. Att låta en varböld spricka kommer göra ont för gerbilen. Men överlag är ju en varböld ofarlig så länge inte det blir en allvarlig infektion av det hela. Men som sagt, varbölder ska man gå och få tömda.
Men troligen är det inte en varböld din gerbil har tyvärr. Varbölder verkar inte vara så vanligt förekommande hos gerbiler som det tex. kan vara hos tamråttor. Och placeringen på knölen din gerbil har avslöjar att det troligen är en tumör. Sedan är frågan om det är en elakartad eller godartad tumör. Men det avslöjar tillväxten. Växer den i snabb takt är den elakartad som sagt och växer den långsamt är den godartad.
Kan även vara en papillom din gerbil har. De brukar se lite vårtliknande ut. Är det en papillom är den ju ofarlig, men däremot smittsam. En papillom kan man antingen få avlägsnad hos veterinär eller så kan man låta den sitta så försvinner den av sig självt.
Men om din gerbil är gammal så skulle jag tippa på att det är en doftkörteltumör.
#4 Tack igen för svar!Ja okej,jag misstänkte det. Men jag tror nog inte heller att det är en varböld. Om jag märker att den är elakartad,ska jag ta bort honom direkt eller vänta tills jag upptäcker något som säger att han ej mår bra?
Det kanske är en papillom, jag har aldrig sett hur det ser ut. Men som sagt är den liten och rosa. Jag har ju alla mina gerbiler i samma rum,så om det är en papillom kommer alla att få det? Eller bara kanske burkompisen? Om jag tillexempel håller i honom,sedan i en annan, kan den då få en papillom?
Sprider det sig i luften eller via kontakt?
Och ja han är ganska gammal, han fyller 3 år om någon månad.
Det kanske låter som om jag "vill" Ta bort honom men så är absolut inte fallet. Jag vill bara försäkra mig om att han inte lider.
// Linah
Gerbilsidan
Åhh, vad tråkigt:( Jag upptäckte för drygt en vecka sen också en doftkörteltumör hos en av mina gerbiler. Eftersom att han beter sig precis som vanligt tänkte jag låta han hänga med ett tag till, tills det märks på honom att han blir påverkad av den eller liknande. Och precis som du tycker jag det känns onödigt att utsätta honom för en operation då även han är rätt gammal, över tre år. Av bilderna jag har sett på papillomer så ser dom väldigt mycket ut som typiska vårtor, med en lite ojämn och småbucklig yta. Tumörer verkar vara mer släta och finn-liknande. Sen tänkte jag bara kapa tråden lite och fråga vad som anses vara "snabb takt" gällande tumörer? Är det att dom växer mycket på bara några dagar, veckor, osv?
#6 Ja det är jättetråkigt:( Vad dåligt att din också har fått en tumör!😕
Nästen exakt så här fast mindre ser hans knöl ut. Den är slät,så jag antar att det är en tumör då😢
Ja jag undrar också vad fort är.
// Linah
Gerbilsidan
Jag hade en gerbil med doftkörtelstumör. Den växte väldigt snabbt, och när den började blöda valde jag att avliva henne även fast hon inte visat tecken på smärta (men gerbiler är ju väldigt duktiga på att dölja det..). Jag visste att det bara var en tidsfråga tills hon skulle börja visa att hon hade ont, så såg hellre att hon fick ha det så bra som möjligt i slutet utan att lida :) Men den var mycket, mycket större än den i #7. Ha koll på den, förhoppningsvis växer den inte så mycket. Behöver inte vara en tumör.
#8 Stackars gerbil som fick en tumör :( Ja den är liten än så länge,hoppas att den inte växer mer.
// Linah
Gerbilsidan
Den har krympt väldigt mycket sen då jag upptäckte den för en vecka sen iaf. Den är kvar,men mycket liten.
// Linah
Gerbilsidan