Gerbilernas färg?
Hej. Har nu skaffat mig gerbiler igen och undrar vad deras färg kallas. Har haft gerbiler i flera år tidigare och fött upp för skojs skull. Namntips emottages också tacksamt. Det är två tjejer som jag skaffat och sen undrar jag färgen på en jag såg i en djuraffär. Så ni som vet färgen på dessa gerbiler får gärna upplysa mig. =) Tack på förhand
Och denna? ☺
Jag har 3 tjejer. Skrivfel.
Den i djuraffären
Dark Eyed Honey ser det ut som #7 är. #4 är någon form av Nutmeg skulle jag gissa
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#8 tack för svaret. ☺
Gerbilen i #0 ser ut att vara en ung Burmese.
Gerbilen i #2 är en Black pied collared.
Gerbilen i #4 är Nutmeg patched
Gerbilen i #7 är Dark eyed honey (såvida ögonen på gerbilen är svarta, är ögonen röda så är det Red eyed honey. Tycker bilden är suddig och jag vågar då inte ta för givet att ögonen är svarta ifall det bara är bildkvalitén som är dålig? )
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#0 Burmese
#2 Black eyed collared
#4 Någon slags nutmeg.
#7 Dark eyed honey
Tack för alla svar =)
#13 Japp, det är burmese
#11 du har skrivit lite tokigt på black pied collared och skrivit black EYED collared istället, hehe.
#15 Oj, hehe 😛
Hur avlar man fram burmese och siames er? Kan man para burmese med något för att få siames?
Burmeser har generna aa cbcb och siameserna har generna aa cbch.
Så för att kunna avla fram en burmese så behöver du en gerbil som minst har generna Aa Ccb som du parar med en burmese, för att ha möjligheten att få fram burmeser.
För att kunna få fram siamese så är det lite krångligare då du behöver två olika recessiva gener, dvs. cb och ch. Så om du inte får tag på en gerbil som från början redan har genkoden cbch så behöver du para fler individer som du sedan korsar som du vet har de anlag som du vill komma åt för att i slutändan få fram siameser. (lite väl förenklat förklarat).
Både burmeser och siameser är svartbaserade gerbiler, dvs. de är båda aa. Så en gerbil du vill få fram dessa varianter ur måste vara åtminstånde bärare av svart dvs. Aa. Eller helt enkelt en svart gerbil aa är den bästa utgångspunkten.
Det finns massor att läsa om genetik så jag råder dig att läsa om det om du har ett större intresse av det. :)
Eftersom burmeser och siameser är recessiva så krävs dubbel upplaga för att få fram tex. en burmese cbcb. En siamese har dock två olika recessiva gener, dvs det är en light version. ch bleker mer än vad cb gör. En siames är cbch.
Hoppas något är begripligt, är väldigt trött så mina förklaringar kanske är hyffsat luddiga och röriga. Jag ber om ursäkt i så fall. Men hoppas något gick fram iaf, haha.
Ja det är ganska begripligt. Jag kan avla kaniner efter färg utan att knappt behöva tänka. Men gerbiler är annorlunda. Men när man kommit in i det så ät det väl inte så svårt. =) Tack för svar.
Vilka färger skulle ungarna eventuellt få om man parar en burmese med en nutmeg? Eller en burmese med en black pied collared? Eller en helt vit? Min svartvita tjej har även vita prickar på rumpan, stämmer färgnamnet ändå? Tacksam för svar! =)
Behöver inte svar på alla de kombination jag skrev men et exempel hade varit kul ☺
#20 Det beror på vad de har för färger bakom sig.
Här har du en färgguide, som min mamma har ritat. På vitteckningarna då. Har gerbilen mycket vitt över ryggen så är det en pied varigated,har den lite vitt är det en dålig pied collared.

// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan