Ännu mera frågor x-x
Nu kommer jag störa er med lite mera frågor xDD Hoppas ni inte tycker att jag är jobbig x-x
Jag har hittat mina gerbiler och dom kommer bli mina i slutet på månaden! =D men nu har jag lite mera frågor, främst på vd NI tycker är bäst
1. Jag funderar på att ge dom "Gerbil Nature" Som mat, är detta ett bra basfoder?
2. Vilken fröblandning tycker ni är bäst? Jag läste att dom ska ha fröblandning nån gång i veckan. Eventuellt finns det nått bra Recept på en EGEN fröblandning man kan göra?
3. Vilket spån tycker ni är bäst? Kutterspån eller Alspån?
4. Vad ska jag ha för strö/spån i Toalådan?
5. Är chinchilla sanden bäst som badsand eller finns det nån som är bättre?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
1.Gerbil nature är ett bra foder som många använder.
2. Jag tycker det är bäst att blanda egen fröblandning, fröblandning till fåglar brukar dem också gilla 🙂
3. Jag rekommenderar Kutterspån.
4.Jag vet inte spån också?
5.Jag använder chinchillasand det funkar jätte bra och de gillar det.
Okej! ^^ Låter bra! Har du nått bra recept på Fröblandning? kollade rint lite på google, men de flesta var helt olika :o så vet inte vilken som blir bäst
1. Jag funderar på att ge dom "Gerbil Nature" Som mat, är detta ett bra basfoder?
Ja det funkar bra. Dock så har en kompis gerbiler dött av denna maten men det var nog den affären som sålde dålig mat, eftersom gerbilerna i fråga blivit sjuka av maten därifrån förut.
2. Vilken fröblandning tycker ni är bäst? Jag läste att dom ska ha fröblandning nån gång i veckan. Eventuellt finns det nått bra Recept på en EGEN fröblandning man kan göra?
Nej man behöver inte göra egen fröblandning, men om man vill ska man ju självklart det :) Har tyvärr inget recept,men kom ihåg att frön är feta, och gerbilerna blir detsamma om man övergöder dem ;)
3. Vilket spån tycker ni är bäst? Kutterspån eller Alspån?
Själv har jag kutterspån. Man kan inte gräva lika bra gångar med alspån, så blanda de spånen om du vill ha alspån :)
4. Vad ska jag ha för strö/spån i Toalådan?
Sand, dock ALDRIG fågelsand då det finns snäckskal i denna sand och gerbilerna kan skada sig på det.
5. Är chinchilla sanden bäst som badsand eller finns det nån som är bättre?
Jag kör på chinchilla,det är det bästa enligt mig :) Som sagt bara, aldrig fågelsand! :)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#3 Ska det vara Chinchilla sand i Toalådan också eller ska det vara annan sand I toa lådan?
Jo Jag är väl medveten om att frön är mycket feta! ^^ därför tänkte jag om det kanske var bättre att göra egen, men det kanske inte är nån skillnad?
Ofta går de på toa och badar i samma låda, och i den ska det vara finkornig sand.
#4 Ja precis som #5 säger så gör de oftast båda två i samma låda. Så chinchillasand i båda är bäst :) eller om man nu vill ha en eller hur man nu gör.
Nej frön är feta oavsett om man blanda hemma eller köper på affär. De ska ju såklart ha frön,men inte för mycket bara :)
// Linah
Gerbilsidan
Okej! Tack så mycket, jag hoppas att jag inte stör er med mina frågor, har läst på i massor, i lite mer än ett år, men vissa saker måste jag ändå fråga om :p
Det är bara positivt att du är intresserad av att lära dig mer! Fråga hur mycket du vill :)
Okej, kommer säker komma fler frågor så småning om ^^
Jag köper fågelsand utan snäckskal eftersom jag tycker att Chinchillasanden är för finkornig och dammig för dem. Men sånt märker du själv :-)
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
Du kommer inte behöva ha en toalåda och ett sandbad, det räcker med sandbadet då dem kommer göra sina behov även där :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Okej, ett sandbad har jag redan köpt ^^
Rekommenderar också kutterspån, kom bara ihåg att det ska vara en variant som inte dammar mycket eller luktar starkt utav terpentin. Kul att du ska skaffa gerbiler:)
Vidare fråga på spånet! :p
Jag har startat min but nu med ca 30L kutterspån, men tyckte att det blev för lite så måste hitta större förpackningar, är det nån som testat Citygross kutterspån? var där idag och dom har jättebalar med kutterspån, men jag kunde inte se om det stod något om att det var dammfritt eller så på förpackningen.
Men Är Citygross kuttespån bra eller dåligt?
#15 Köp från granngården! stora balar,såna som man har till hästar !:)
// Linah
Gerbilsidan
#15 Säger som #16 köp från granngården (yesbox balar) kostar 69:-/st och dem väger på 25kg så dem räcker även länge
Det står heller inte alltid "dammfritt" på förpackningen. Är det inte speciellt dyr så skulle jag prövat.
Annars rekommenderar även jag granngården. Jag såg också häromdagen att jem & fix sålde 25kg spånbalar för bara 59 kr, så kolla om du bor nära dem. Jag använder ca 200 liter spån per städning och en bal räcker ungefär 3 städningar, och eftersom det är så mycket spån städar jag sällan, runt var 6-8 vecka(och då är det inte ens ofräscht). Blir väldigt lite pengar i slutändan.
Jag var på Granngården när jag fixade Buren, och då fanns det vara 15 Liters balar, så jag kollade på granngården först men de hade inte verkade det som, Kollade både på smådjursavdelningen och hästavdelningen å de hade inte såå
Såhär mycket spån har dom nu och det tycker jag är för lite men det kanske duger nu när dom är små
Yesbox balarna står ute då oftast, i alla fall hos mig, då dem är så stora.
Det där räcker alldeles perfekt att ha i början när dem ska bli tama och vänja sig vid dig. Dock så skulle jag rekommendera att antingen bygga en hylla själv eller köpa en åt matskålarna och vatten flaskan då dem kommer annars bli dränkta i spån :)
Sen plastbadet skulle jag ta bort och byta mot denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/ istället då plast ska gerbiler inte ha då dem gnager sönder det och om dem får i sig plast kan det gå väldigt illa för dem.
Och egentligen så behöver gerbiler inte ens matskål. Sprid ut maten så får de något att göra samtidigt som de äter :) Och vattenskålen kommer du att behöva byta vatten i var tionde minut 😃
// Linah
Gerbilsidan
#20, blir inte dom där tunga? :o Ska kolla igen på granngården så kollar jag om dom står ute nånstans ^^
#21 Det hänger en flaska i ena hörnet men den hade rasat ned xD DEn hänger på ett bättre sätt nu :p Kolla där ligger den! ^^
Ända anledningen till att jag har tre matskålar är att jag köpte en sen köpte systrarna en var för SINA pengar, och då kan jag inte avfärda dom xD dom är ju bara 7 och 8 ;) Ena köpte en rosa där det står "My princess" och ena systern köpte en helt vit, så tänkte ge dom bas foder i en, sen byter jag skål eller stoppar ner en till när dom ska få fröblandning eller färskmat :p
#22 Ja men det låter nog jättebra! Ja det är bra att ha en för färsk-saker,efersom de gräver så mycket så spånar de ner allting. Vem ska du köpa ifrån?:D
// Linah
Gerbilsidan
#24 De kommer trivas jätte bra oss dig 🙂
#22 ha skålen från ikea på ett hus eller i botten av buren och inte stående på spån så är det inte några problem, då står den stadigt och kan inte skada någon av dem små liven. Även skönt att ha en sån för att jag kan lova dig om du har kvar den blåa som sandbad så kommer du nog ha sand mer utanför än innanför :P
#25, jag hoppas det! ^^
#26 då ska jag införskaffa en sån! Det är inte klart än heller, hr även med hur i vanlig pappa som står under buren så jag kan byta när jag städar så dom får lite nytt och roligare att leka med! ^^ Sen ska jag även hämta lite pinnar och sånt dom kan tugga på samt att jag ska köpa "Fågelbroar" på djuraffären ^^
Apropå pinnar, är det nån pinne i naturen som verkligen inte är bra för gerbiler? :o
Här kan du se i ett av inläggen vad man kan ge och inte ge :) http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f7f38bf88f47250880003d7-vilka-grenar
Ser fint ut, inga problem med lite spån i början. Dock tycker jag du ska inreda lite mer. Halm (utan ohyra), pinnar (tvätta och lägg in i ugnen), alla möjliga kartonger, toapapper. Allting som är av kartong/papper eller liknande funkar bra! Mina gerbiler föredrar helt klart när det ser ut som en stor röra. Exempel på en av mina inredningar :) Såg tyvärr inte lika fint ut efter några dagar
#28 Underbart!! Tack så mycket ^^
#29 tyvärr tål inte far min halm, hö och liknande, det är inget måste va? har inte läst det nånstans iaf :o Och ,er saker ska i oroa dig inte! ^^ Allt mäjligt tok ska i! ^^ Det är även 4-5 Toarullar nedgrävda i spånet, och har små krypin i pap med, tar reda på de mesta i papp väg! ^^ så har både tjocka och smal pappförpackningar som även ska ner, har inte hunnit så lån gt bara =D läger ner det "Fina" först som inte ska flyttas liksom (förutom i bur rengöring eller om dom ser uttråkade ut ^^)
Nej absolut inte! Toapapper går bra det också. Låter som du har koll :)
Jag har försökt läsa på så mycket som möjligtt, vilket jag tycker ör väldigt viktigt innan man skaffa dhjur ^^ bara vissa saker jag vill ha extra koll på som jag inte hittat riktigt
FYller på här med ytterligare en fråga, kan man ge Gerbiler "Kattgräs" Mamma och pappa var på Willys och skulle handla nån sumpväxt åt sina skölpaddor och kom hem med "Kattgräs" för att man kan ge det till Marsvin och Kaniner, och frågade mig om man kunde ge det till gerbiler med.
Så kan man det?
Denna är det
Kom ihåg, aldrig plast eller springhjul! 😃 Lycka till!
Tackar! ^^
#33 Vet inte hus det är med gerbiler, min hamster har fått det och gillade det och han lever än:D så
Mina systrar frågade om vi kunde gå ut och plocka pinna, för dom visste ett jätte bra ställe med bra pinnar, så då undrar jag är detta okej pinnar? Vet inte vad det är för sort därför jag frågar xD
Och måste man koka/tvätta pinnarna innan man stoppar ner dom? eller kanske göra nått annat med pinnarna innan man stoppar ner dom?
Jag skulle tvättat av dem och sedan lagt in dom i ugnen/frysen några timmar, då försvinner alla bakterier :) Frukt och lövträd går bra att använda, så har du hittat dom i en sådan skog borde det vara ok!
Ålreit tack sy mycket! ^^
#37 När jag tagit in grenar så har jag tvättat dem först och sen så har jag stoppat dem i ugnen på 130 grader i 30 min för då dör alla bakterier och ohyra
Dkrubbade dom noggrqant innan, sen har dom legat i Frysen hela natten, duger den behandlingen tro?
Japp :)