Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 667 ggr
Embra
0

Gerbilklo felväxt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag har en gerbiltös vars klo växer uppåt, snarare än framåt som det brukar vara. Har någon av er nån aning om varför? Har ni varit med om det tidigare? Är det något ärftligt? Jag har kollat hennes klo och tass. Förutom att den växer uppåt, så är den placerad som den ska, allting ser rätt ut. Det är bara en, hennes "pekfinger" så att säga. 

Lägger upp en bild också, men den är inte superbra. Hon är inte så värst hanterad, och får lätt panik av att vara fasthållen. 

Tack på förhand, för era svar :)

[[dvärgkaniner]]
0

Jag har inte varit med om detta tidigare, du kan stoppa något som kan slipa ner klon kanske i buren? 🙂

Anne.K
0

Jag har en gerbil som har det så. Men hans är pga. att han skadade just den tån för länge sedan och sedan dess så växer klon riktat mer uppåt än de andra klona. Kanske har din gerbil också skadat tån som gör att det blir så?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Embra
0

#1 Jo, jag klippte lite på klon för att se om den kommer lägga sig, om det kan vara det. Jag har funderingar på att lägga ned en lite större sten också. :) #2 Jadu, jag vet inte riktigt. Hon är nog bara runt 9-10 veckor. Köpte henne från en djuraffär nämligen. Eller räddade henne, rättare sagt, då hon satt alldeles ensam därinne. Men det kan ju mycket väl vara en liten skada. Själva tassen i övrigt verkar inte ha några problem, och man kan böja ned "fingret" med klon på också. Kan man det på din gerbil? :)

Anne.K
0

#3 Ja min gerbils tå fungerar normalt i övrigt som tur är. Men ja som sagt, klon växer ju ut sådär konstigt efter att han skadade sig och har aldrig rättat till sig efter det. Men han är oberörd och har inga hinder trots det. Och nu är det säkert 2 år sedan han skadade tån.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning