Doftkörteltumör
En av mina gerbiler har fått en tumör på Doftkörteln, misstänker jag. Bölden är nu ganska stor, och idag började den blöda lite. Dock visar hon absolut inga symptom på smärta eller lidande, är pigg som vanligt, leker med sin kompis, gräver, äter och dricker. Vad skulle ni gjort? Jag tänkte direkt Avlivning, men blev lite osäker med tanke på att hon inte verkar så dålig (för tillfället)
När den börjar blöda är det bäst att hålla extra koll. Sedan är det var och ens egna beslut om hur man gör. Börjar tumören blöda hade jag faktiskt låtit gerbilen somna in innan gerbilen börjar må dåligt och bli allmänpåverkad. Då min personliga åsikt är att inget djur ska behöva lida i onödan, och om jag kan förhindra det så gör jag det hellre än att låta det gå för långt. Men det är som sagt hur
jag
skulle göra.
Sedan är det ditt egna beslut ifall du vill låta henne hänga kvar ett tag till trots att bölden börjat blöda. Oavsett vad för beslut du tar så hoppas jag att du tar beslut för gerbilens bästa och inte tänker på hur du mår utav besluten.
I övrigt så får jag beklaga, aldrig roligt när ens fyrbenta vänner blir sjuka. :/
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Om hon börjar må dåligt och lyder skulle jag åka till veterinären och avliva henne tyvärr 😕
Blir Avlivning idag 13:30. Hon är fortfarande pigg men är nog bäst för henne såhär. Tack för svaren :)