Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: avel-uppfödning
Läst 824 ggr
molam
0

Uppfödare Sundsvall med omnejd?

HAlloj! några frågor! Första med absolut viktigaste Frågan är:

Finns det några uppfödare i Sundsvall med omnejd? Jag är lite sugen på Gerbil Speciellt eftersom far min är allergisk emot Hö, och om jag minns rätt ska inte gerbiler ha hö, för det kan sticka hål i deras kindpåsar?

Jag har ett stort Akvarium (375 Liter) som det har en liten Rispa i framrutan, och jag är Livrädd att Det ska springa läck och fiskarna ska behöva lida för jag inte har någon annanstans Att placera dom, men kan jag ha  Gerbil i ett kar på 375 Liter? KAret är väl en ca 150 CM långt och 60CM brett eller nått Eller blir det för liten plats?

**Vilket är det lättaste sättet att få Gerbiler handtama på? och vad är att föredra, ett par/några hanar eller ett par/några honor?

**Tacksam för svar ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
0

Vill INTE ha gerbil (Eller nått djur helst) från djuraffärer

ScarletMajesty
0

Gerbiler har inga kindpåsar, så man behöver inte oroa sig för att de ska sticka sig i på hö. Det är inget de måste ha ändå. Akvariet kommer att vara bra storlek för dem, får plats massor av spån att bygga gångar i ;) Honor eller hanar tycker jag personligen inte det spelar någonroll, jag har både och och tycker de är lika i beteendet :)

molam
0

Okej hmm undr vilka djiur det var jag läste om då, men dom behöver inte hö ändå ^^ Det är det Viktigaste

molam
0

O juste! DEt är ramt på karet, ska jag försöka hitta nått sporadiskt lock eller Kan jag har Rampen där med lysed på och kanske foderluckn öppen?

ScarletMajesty
0

Förmodligen hamster :) Du bör göra ett lock av nät, foderluckan kommer de ta sig ut ur och de behöver ingen lampa till dem :)

molam
0

Okej har har en Bit hårtplast som jag hade på karet förr, när rampen inte funkade, skulle DEt "Locket" Funk eller blir det för lite luft då? Det är en liten Foderlucka i ena hörnet samt tre små hål till "Handtag" så jag ska kunna öppna, eller Blir det för Kvavt, varm, dåligt med luft? annars kan jag säkert Göra ett extra hål i den och sätta över nått "nätliknande"

lollynonna
0

Som sagt så bör du göra ett lock av nät. Max 2 honor (minst 2 honor för den delen också) Men hanar kan man ha fler än honor. Men jag rekommenderar att börja med 2 st av samma kön tills du har lärt känna dem lite mer och ser tecken på om de skulle bråka osv :)

Om du vill få dem handtama, så kan du ta lite mat och hålla handen utsträckt i buren. De är väldigt nyfikna så då kommer de att nosa,springa över handen, sätta sig i handen, och tillslut kanske de klättrar upp på din arm! Men Innan du stoppar ner dem i ditt stora akvarie så är de väl ganska bra att ha en mindre bur från början, om du vill få dem mer handtama. För i en så stor bur är de upptagna med mycket annat och det kan bli svårare att få dem tama då. 
Men innan du börjar pilla med dem så låt de vara i ca 2 dygn, så att de vänjer sig vid lukter,ljud osv. De är oftast blyga i början för att allt är nytt, men sen så då de har vänjt sig så är de jättenyfikna!

hoppas att detta gav svar på några av dina frågor :) Fråga om du undrar något mer!:D

(PS: Jag bor i älvsbyn och har någr gerbiler till salu. men det är ganska långt ifrån sundsvall x) )

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
0

#6 Gör gärna ett nätlock år dem,då blir det bäst med luft osv :) Det är mkt enkelt. :)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

molam
0

Alright, då ska jag kolla runt lite på sidan och se hur man bäst för ett nät lock! ^^ Och om det är en bit emellan, så brukar det kunna gå att få Transport! ^^ För en mindre summa! ^^  Undra om jag ska ha herrar då :o så jag kan fylla på min lilla flock Senare! ^^Men självklart ska jag börja med två för att lära känna djurens osv

[[dvärgkaniner]]
0

Min uppfödning ligger i Nordmaling, transport kan ordnas till Sundsvall,Härnösand och Örnsköldsvik 🙂

molam
0

Oh helt underbart! har snackat med far min och han har veknat när jag gav han uppriktig info att läsa! Tillade också att dom inte måste ha hö! så jag ska troligast få skaffa Gerbil, behöver bara tömma karet först och fix grejjer till de små! ^^

Hur ofta brukar du ha Kullar? och Jag vill ha två honor, efter att ha pratat länge och väl med mamma ^^

[[dvärgkaniner]]
0

#11 Brukar ha ganska ofta. Har just nu en kull som blir leveransklar den 17/7 alla är nutmegs.

molam
0

#12 Finns det nå honor i den?

[[dvärgkaniner]]
0

#13 Ja :)

Du får gärna besöka min hemsida: http://412249640949509035

molam
0

Kan inte de den ''/