Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 907 ggr
Jaguar_
0

Kött till Gerbiler

Hej hej alla gerbilägare!

Som ny gerbil ägare har man läst på en del innan och efter man köpte hem sina små, men vissa saker är fortfarande lite luddiga då jag nu märkt att vissa sidor inte ens ta upp denna biten.  Då har både jag och min sambo blivit lite oroliga vad som stämmer.

Ska man ge detta eller inte? Vad för slags fisk och vad för slags kött i så fall?

Även en sak till om detta ämne. Kokt? Kan man då istället skaffa in kokt skinka och ge eller är det dåligt? (typ pålägg eller liknande)

Jag börjar med dessa frågor så länge och hoppas på lite svar :)

Ha de skönt i kvällssolen!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

lollynonna
0

Vet inget om vilket kött man får ge eller inte men viktigt är att det ska absolut INTE vara några kryddor eller liknande på. :)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Prenova
0

Kokt fisk, magert kokt kött eller kattorrfoder ska funka enligt gerbilföreningen.se. :)

Jaguar_
0

Vilken fisk som helst bara den är kokt? Vilket magert kött som helst bara det är kokt då? Kattfoder…Vilket kattfoder ska man välja? Har läst även att man ska välja hundfoder istället på grund av något innehåll som finns i kattmat som inte är like bra…Vad stämmer där?

#1 och #2 Tack för svar! Uppskattas :)

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Prenova
0

Jag har inte provat något av det tyvärr och vet därför inte om det är något kött man inte får ge eller så.. Det med hundmaten har jag inte heller koll på, hoppas någon annan lite mer påläst vet något om det! Men är det proteinet du vill åt så funkar väl även kokt ägg? Själv ger jag mina gerbiler godis med mjölmaskar i.

Anne.K
1

Vilken fisk som helst ska nog va okej att ge så länge det är kokt och inte saltat eller kryddat. Magert kött som är kokt och osaltat och okryddat. Rökt skinka ska man inte ge helst då det är för salt, eventuellt är även kokt skinka för salt?. Bacon är för salt osv. Köttfärs som man kokar utan kryddor går utmärkt att ge till exempelt. Kyckling som man kokat går också fin fint att ge.  Kokt ägg är också en bra proteinkälla. Men mest naturligt proteinkälla att ge till gerbiler är ju via insekter och larver om man inte är rädd för sånt. Det ska då såklart vara odlade insekter och larver som man köper antingen färska eller frystorkade. Att plocka insekter och larver utifrån naturen är inte att rekommendera då man inte vet vad för skit de fått i sig där ute.

Ska man ge kattfoder så ska man ge ett bra foder med hög kötthalt i för proteinets skull. Likaså med hundfoder och välja en sort med hög kötthalt. 

Angående kattfoder vs. hundfoder så handlar det om att kattfoder har tillsatt taurin vilket hundfoder inte har, eftersom katter inte kan tillverka sitt eget taurin så tillsätts det extra i kattfoder. Men jag har inte upplevt några problem angående detta när man ger till gerbilerna.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Jaguar_
0

Tack till alla som har svarat! :)

Speciallt tack till #5 Anne.K för mycket bra info! Ska kolla i djuraffären idag om jag kan hitta några mjölmaskar/insekter.  Inte rädd för sådant alls! :)Kan man ge dessa larver typ 1 gång i veckan eller blir det för ofta? Ha läst det är rätt så fett och att man inte ska ge för ofta.

Jag ska även kolla upp både hund och kattmat och se vad jag hittar där.

#4 Våra gerbiler är kräsna och vill inte ha ägg haha jag har testat :D

En annan fråga då. Vissa djuraffärer säljer ju syssor. Kan de äta dessa då de äter insekter?

Anne.K
0

#6 Ja larver är väldigt feta och energirika, så de ska inte ges allt för ofta om de är färska, så nån gång i veckan kan man erbjuda färska mjölmaskar tex. Men är det frystorkade så är dom inte riktigt feta på samma sätt, de frystorkade kan man blanda ner i gerbilernas basfoder. Det har jag gjort ett antal gånger och det har vart uppskattat :) .

Syrsor är också väldigt uppskattat att ge till gerbiler. Också något jag brukar erbjuda mina gerbiler. Av enkelhetens skull brukar jag köra på frystorkat där med så att jag kan blanda ner i basfodret :) . 

Men färska insekter är i regel bättre och har ju inte fått näringsvärdet försämrat av tex. frystorkning. Men vill man kunna ha insekterna nerblandat i basfodret så är ju frystorkat såklart att föredra ;)  .

Jaguar_
0

#6 Hittade ett bra ställe med dessa och syrsor och sånt så nu ska de shoppas haha :D

En fråga till då…De behöver ju tugga mycket och sambon har läst på om att tugga pinnar kanske inte är bra om de lyckas få flisor osv på nån engelsk sida. Då funderar man på alternativ som skulle fungera bättre och säkrare. Vad sägs om t ex de här:

https://animail.se/trixie-tuggpinne-mald-9-10-mm-12cm-100-p.html

Skulle detta kunna vara bättre att använda tro?

Jaguar_
0

Hmm uppdatera med att de var ett dåligt val haha..Ska kolla vidare på alternativ :)

Anne.K
0

#9 trädgrenar utifrån från säkra trädslag är inga problem att ge till gerbiler. Flisor behöver man inte vara rädd för.