Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1016 ggr
Whippetgerbilen
0

Gerbil som river sig själv?!

En av mina gerbiler har börjat riva sig själv i örat så pass att han blöder!! Panter som han heter bodde med sin bror, men han började barbera, så särade på dom. Märkte att han hade torkat blod som kommer från örat, han är en stressad individ… Han har också barberat sig själv vid örat så att han är kal där nu.. Har försökt torka bort det mesta med en tops med ljummet vatten men det är svårt att komma åt i örat… Ska försöka ta bild på hur det ser ut sen!

Dogs is my world ♥

[[dvärgkaniner]]
0

Hej!
Det skulle väl kunna vara ohyra eller något som kliar i örat?🤔

Whippetgerbilen
0

Nej, det tror jag inte, har inget som kan vara ohyra i…. och det är bara han som har gjort så :( men vet isånnafall inte vad det är som kliar i hans öra! Men ska försöka tvätta mer i örat.

Dogs is my world ♥

Anne.K
0

Det kan vara öroninflammation/infektion. Lutar han på huvudet? 
Mitt bästa råd är att ta han till veterinär och få honom undersökt. Har det med inflammationer eller infektioner att göra så behöver han medicin för att bli bra igen.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Whippetgerbilen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Han lutar inte på huvudet, det ser svullet ut runt örat (se bild). Ska troligtvis ta med honom till veterinären på måndag för att få honom undersökt!

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
0

Ingen som vet?

Dogs is my world ♥

Anne.K
0

Kan inte säga vad det rör sig om. Kan vara öronskabb också. Oavsett vad så behöver han få bli tittad på av en veterinär så att han kan få rätt behandling.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[[dvärgkaniner]]
0

Kontakta veterinär.

Whippetgerbilen
0

Ska till veterinären imorgon!

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
0

Silver nutmeg tycker jag är jättefin! :)

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
0

#9 råkade skriva i fel tråd! Idag så ska han till veterinären för undersökning!

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
0

Det är antagligen så att han först har råkat riva till i örat och sen så har det börjat klia och svida mer och mer, så nu har vi fått antibiotika med banansmak så att han tycker att det är gott! Han fick precis kvällsdosen :)

Dogs is my world ♥

[[dvärgkaniner]]
0

#11 Bra att det inte var något jätte allvarligt.