Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 814 ggr
Gerbilflicka
0

Sådan fader sådan son

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa upp den 1 vecka gamla Orion's Orcinus Orca, "Lilla O", son till Orion's Raggsocka.
Är mycket stolt över denna lilla knodd då han har ärvt sin pappas fina teckning! Det känns skönt då första kullen blev 3 black och föräldrarna bara ska få en kull till, så det hade varit jobbigt att inte få något resultat i 2:a kullen heller (black pied variegated-aveln) och fått lägga all förhoppning på den sista kullen. Så jag är superglad! Skrattande

Gerbilflicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är alla de vittecknade syskonen (finns två black också). Tjejen är näst längst till vänster, resten är pojkarna.

Asa-N
0

Vilka söta små knytten :o)

Eazyy
0

nej så söta :) <3

[ravvie]
0

Man skulle kunna tro att det är samma gerbil på första bilderna.

Jättesöta är de iaf allihopa!

Jonet
0

Jättesöta var dom verkligen :D

EmmaG
0

Va roligt! Små sötnötar *S*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Nettan_L
0

Vilka små sötnosar, jag vill också ha en black pied variegated ngn dag dem är så vackra. Förstår att du är glad :0)

Gerbilflicka
0

Kan förklara lite varför jag är så glad rent färgmässigt (liten genetiklektion på g, haha Räcka ut tungan). Vitteckningar ärvs inte på samma sätt som andra färger, t.ex. två bra nutmeg kan man nästan räkna med får iaf någon bra nutmeg-unge. Så är det inte riktigt med vittecknade; bara för att Raggsocka är fint vittecknad så finns det ingenting som säger att hans ungar ärver samma fina teckning. T.ex. var hans egen mamma en riktig katastrof standardmässigt (black pied collared).

I Sverige fick jag veta att avel på vittecknat handlade mest om tur, så jag räknade först inte med att lyckas alls. Sedan kom jag i kontakt med andra uppfödare som avlar pied variegated på ett internationellt forum och fick hjälp och tips. Tack vare dem lyckades jag hitta rätt hona och kan nu fortsätta på min inriktning.

Målet är att få fram en "riktig" pv/mottled-linje, alltså en linje vittecknade där vitteckningen är så stark att man kan få black pied variegated/mottled av att para en enfärgad unge ur pv/mottled-linjen med en valfri obesläktad vittecknad (t.ex. patched). Det är ett långt mål tills dess men jag är glad att jag har fått en liten kick av den här kullen, då jag måste erkänna att det här är den första kullen jag kan ta beröm för rent färgmässigt. Det är den första av mina kullar som inte är någon slump med färgstandarden. Skrattande Innan har jag kanske tänkt "jag vill ha saffron" osv, men aldrig riktigt riktat in mig som nu; "Jag vill ha riktigt mörka black med hel krage och hel bläs, så stor vit svanstofs som möjligt och så mycket vitt på ryggen".

Fairytail
0

Verkligen jätte söta gerbiler. Allihopa! Och lycka till med din avel! Det verkar ju gå riktigt bra för dig!

[Mariaxx]
0

åhh…fina. Nu längtar man efter smått här hemma, men det kommer framöver….

Tina-A
0

Sötnosar :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

EmmaG
0

Va roligt då Emma att du kommit första steget i din avel!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Maxidor]
0

Hmm…tror inte riktigt på din teori där om vittecknat. Jag har ju själv varit ledande i Sverige på vittecknade djur förr och mina bästa vittecknade, dvs. black pied variegated kom från min

V-03.SMV-03.Int.Gr.Sup.Ch.Int.Sp.Ängsh. Ares black pied variegated och Ängsh. Nanna som var nutmeg.

Nanna i sin tur hade inte vittecknade föräldrar och ungarna hon fick med Ares var i praktiken identiska, de som ställdes ut blev alla champion.

Ärftligt? Ja, kanske….men också en stor potion tur!

Gerbilflicka
0

#13 Nja, "min" teori. Den teori jag har anammat snarare. :) Personligen vet jag ingenting av erfarenhet ännu, just nu låter jag duktigare uppfödare ge mig tips och sen provar jag mig fram färgmässigt. Jag har fått höra att visst kan ungar bli identiska med föräldrarna, men att det inte finns några garantier för att de liknar dem i vitteckningen, det är allt.

Vet inte vad som skiljde sig mellan din strategi och min dock? Hur tänkte du när du valde Nanna till Ares? Har du några tips att ge för min fortsatta avel?

Katter3
0

Så söta!

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

[Maxidor]
0

Hur jag tänkte när jag valde Nanna..hmm…gjorde väl en sån grej man inte ska göra som uppf., dvs tog den enda hona som fanns bara för att få nån avkomma efter honom då han suttit med ett par honor utan resultat.

Det är väl därför jag mest tror på turen:)

Det är fina gerbiler du fått iaf! Hoppas linjen håller i sig då det är sällsynt att den gör så….

Gerbilflicka
0

När är det linjen brukar braka då? Det är väldigt intressant att du säger så för då skulle jag gärna vilja ta reda på vad som händer rent genetiskt, varför vittecknade linjer inte överlever och blir starkare som andra linjer.

[Maxidor]
0

Överlever gör de väl, menar inte att de dör utan att de bra vitteckningarna ofta inte håller i sig.

Gerbilflicka
0

Haha, oj, jag uttryckte mig lite klumpigt; Jag menar linjen, varför linjen inte överlever standardmässigt.

[Maxidor]
0

Det är väl för man inte kan se på gerbilen vilken som är bärare av just dessa polygener som ger den "bra"´vitteckningen. Det finns en studie på detta ska se om jag hittar på den!

Därför är det mest en slump att man hittar rätt avelsdjur genom att titta med blotta ögat. En typ dna-test skulle troligen tala om vilket djur som bär på vad.

Av alla dessa bra variegated som Ares var pappa till vet jag bara om ett par st som i sin tur fick bra vittecknade ungar och detta berodde ju då troligen på att de som inte fick bra vittecknade satt med "fel" partner.

tjiggit
0

Vad många Pv's du fått i samam kull! Tufft också med Raggsockas identiskt lika son! 

Väldigt intressant diskussion om vitteckning och ärftlighet i vitteckning.

EmmaJo, var det på detta forumet de tipsade om vittecknat-aveln?

Maxidor, hittat studien du pratade om i inlägg #20?

Gerbilflicka
0

#21 Japp, det är det forumet. Det finns en tråd där som jag följde ganska länge och blev intresserad av avel av just black pied variegated. Sen kom Raggsocka av en slump och då var jag fast. :)

Jag ska para Raggsocka med en eller två honor till och försöka utvärdera varför det funkade så bra med Hild och varför de andra honorna funkar eller inte funkar.

tjiggit
0

Vad intressant. Jag skummade igenom tråden lite :)

[Maxidor]
0

21# Inte letat än:) Det är en gammal uppf. i Svenska Hamsterföreningen som gjort ett högskolearbete om detta, har fått en massa material av henne för en tid sen men inte hunnit gå igenom detta.

Ska ta mig i kragen o kolla igenom allt efter helgen:)

tjiggit
0

#24, vad bra :)