avlivning, hur är bäst? tacksam för snabbt svar
Min älskade pojke som jag haft i 3,5 år har nu börjat bli dålig av sin tumör, och vi kommer behöva avliva honom inom kort tid :(
Det jag undrar mest över är hur jag ska göra med min andra pojke? Ska jag ta med han till kliniken eller låta honom vara hemma? Om jag lämmnar honom hemma, ska jag på något sätt låta han fatta att den andre är död (t.ex lägga in han i buren och låta honom lukta lite på honom eller liknande)??
Jätte tacksam för alla svar, vill att sista tiden för honom ska vara så smärtfri som möjligt!
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Jag hade tagit med båda till kliniken så att den gerbilen som är tänkt att avlivas får ha tryggheten med sin kompis ända till slutet. Risken är att han kommer vara mer stressad av att åka ensam och djuren som ska avlivas tycker iaf. jag att man bör försöka hålla så lugna som möjligt. I transportburen ser man till att ha massa godsaker och pyssel så att dom inte bryr sig om själva resan till kliniken. Sedan när den andre gerbilen blivit avlivad så avgör du själv hur du vill göra om du vill visa upp kroppen för kompisen eller inte. Jag själv kan inte uttala mig om hur man ska göra på det området. Jag själv brukar dock inte visa de döda för de levande, men det är varje persons ensak att avgöra vad man själv tror är bäst på den fronten.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack så jätte jätte mycket för riktigt bra svar, detta var precis vad jag behövde veta:) detta ska jag absolut tänka på och försöka göra det så bra som möjligt för honom
Mvh
Du borde köpa en kompis till din andra gerbil.
#3 Har inte planerat att fortsätta ha gerbiler efter dessa, så har funderat på att sälja honom som sällskap till yngre hane:)
Mvh
Ett till problem jag har är att hela familjen och jag ska åka iväg fre-lör och fira midsommar. Detta betyder att den andre kommer behöva bli kvar ensam eftersom vi fått en tid till Avlivning idag :( Är det bästa att låta honom vara ensam utan brorsan i 2 dagar eller är de bättre att ta med honom till stället vi ska fira på? Vilket är minst stressigt för honom tror ni? Kram
Mvh
#5 Skaffa någon som kan kolla till honom under tiden ni är borta så borde det gå bra. Det är ganska stressigt för gerbiler att resa och flytta omkring ofta,så det vore bäst om han fick stanna hemma :)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Problemet är att jag inte känner någon som är smådjursvan som kan passa honom, därför kommer det få bli någon som bara kommer och matar, och nu när hans bror är borta tänkte jag att han kanske känner sig lite ensam:/ men han får helt enkelt klara sig i 2 dagar Tack för all jätte bra hjälp
Mvh
2 dagar är ingen fara om han har bara någon som kollar till honom dessa dagar. du får helt enkelt ägna massa tid till honom sedan när du kommer hem igen. Se bara till att han har massa grejer att pyssla med i buren innan du åker. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Nu har vi precis varit och låtit honom somnat in, allt gick super bra och han somnade in i mina händer. Nu kommer jag å mina bröder försöka lägga all tid vi kan på brorsan. Tack för all hjälp och förslag, det var verkligen behövligt! Massa tack kramar från mig och familjen!
Mvh
Nu har vi precis varit och låtit honom somnat in, allt gick super bra och han somnade in i mina händer. Nu kommer jag å mina bröder försöka lägga all tid vi kan på brorsan. Tack för all hjälp och förslag, det var verkligen behövligt! Massa tack kramar från mig och familjen!
Mvh
Mvh