Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 623 ggr
ForeverEmma_
0

Stinkande trähylla

Har en liten gerbil dam här hemma som inte riktigt vet att sandbadet som är 3cm från henne är toaletten så hon kissar på en trähylla jag har i buren. Den hyllan stinker ju såklart och luktar inte alls gott.

Vet någon här nått lite knep så att man kan få bort lukten?

Vill så gärna inte behöva slänga trähyllan då den här helt hel i övrigt, känns lite bortkastade pengar

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Huygens
0

Tvätta, torka, hyvla (?), lackera kanske? Använder du båtlack är den saltvattenfast, men det kommer lukta olja om den i ca ett halvår. Vet ej om oljelukten är obra för gerbiler.

VampireGirlElvira
0

Skölj av den i hett vatten, och försök att skrubba av ytan där hon har kissat, och torka av hyllan med en handduk. Det brukar hjälpa. :)

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Rutabaga
0

Prova att skrubba med såpa (och hett vatten) också! Mina gerbiler är även de trähyllekissare och såpan brukar minska lukten  om man gör det lite då och då.

Vänligen, 

Elin 

ForeverEmma_
0

tack för tipsen alla! Ska pröva men hett vatten.

Men tar det lång tid innan trät torkar?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

thea_thea
0

Jag hade ett hjul som min förra hamster använde som toalett. Sköljde av det med hett vatten, använde lite rengöringsmedel och gnuggade eftersom det fortfarande luktade lite och lät det lufttorka några dagar. Vet inte hur fort det torkade men det gick nog rätt snabbt. Nu är det så gott som stankfritt! Lycka till :)

nimmis
0

Har trähyllor och brukar tvätta dem med en diskborste och hett vatten. Om det luktar mycket så kan man som tidigare sagt använda såpa. Jag bruka sätta in dem så fort de inte är blöta på ytan, dvs efter  c:a 30 minuter utan att det är ett problem.