Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1314 ggr
Skeye
0

Hane parar sig med hane

Hej. 

Jag har två gerbilhanar på 2 år, en brun och en grå. Den bruna har alltid varit den dominanta av dom.
För ett par dagar sedan har den bruna börjat jaga efter och rida på den gråa mer och mer. Han springer efter honom hysteriskt och stampar (parningsstamp) och "parar" sig. En gång såg jag vit vätska på den gråes bak/ryggslut som jag antar är utlösning från den bruna 😐
Jag tycker det har blivit ohållbart då det sker flera gånger om dagen nu. Den gråa försöker komma undan pipandes. Vissa gånger sker det flera gånger med bara några minuters mellanrum. Försöker sära på dom men vet inte om det är rätt? 
Vad gör man åt detta? Har försökt googla men hittar ingenting om min situation.
De bråkar inte , sover fortfarande ihop och beter sig som vanligt annars. Vet inte alls vad jag ska göra.😕

Tillägg: Jag har dom ute varje dag så dom får springa av sig, massor med kul i akvariet att göra. Är säker på att båda är hanar. 

Känner att det börjar bli lite akut då den gråa inte får vara ifred mer än några korta minuter innan den bruna är igång igen, just i skrivande stund.

missan´s
0

Och du är säker på att det verkligen är två hanar?

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Skeye
0

Ja, 100%

lollynonna
0

Du kan inte ta bild?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Skeye
0

Jag vill inte verka otrevlig men jag tar gärna emot råd om hur jag ska göra, inte att jag ska behöva "bevisa" att det är två hanar. Jag är som sagt säker på att det är hanar. Det är hjärtskärande att se och höra på , borde jag sära på dom helt? Dela av akvariet? Eller är det "normalt"?

lollynonna
0

#4 Jag vet inte riktigt vad du ska göra,men  om de bråkar hela tiden så skulle jag sära på dem. Det kan vara Dominans,men det låter inte normalt att de gör så där då.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Skeye
0

Fast de bråkar inte , tror jag inte iaf. De varken brottas (som de brukar när de leker) eller rullar runt i en boll som jag läst att de gör när det är bråk på allvar. Jag upplever det iallafall inte som bråk alls. Den bruna rider på den gråa, den gråa försöker komma undan och springer runt med den bruna efter sig. 

Förut har den bruna ridit lite på den gråa någon snabb sekund bara men väldigt sällan, han är den dominanta men nu är det verkligen extremt. 😕

lollynonna
0

#6 det kan helt enkelt vara så att den gråa vill vara dominant,och försöker ta över. Men den bruna vill fortsätta vara dominat,och då kan det bli mer dominans-beteende. Det har jag märkt själv här hemma på min 2 åriga hane och hans 1 åriga son,sonen vill ta över men det vill inte pappan. Om det är så så brukar det oftast vara över inom några dagar eller så då de har "bestämt" vem som ska vara dominant. Förstår du vad jag menar?:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Skeye
0

Hoppas att det är så. Jag får hålla koll ett par dagar till och se om han slutar. Hur länge borde jag vänta innan jag gör något åt det? Och lider inte den gråa av det? Det känns så jobbigt att inte kunna lösa det åt honom när han springer runt och piper :(

Skeye
0

Men det förklarar inte stampandet (parning, inte varningsstamp) och kom på nu också efter att ha försökt stoppa honom igen, han slutar inte av att man lyfter locket och pillar runt i akvariet. Vanligtvis blir båda nyfikna och slutar med vad de håller på med alternativt kommer upp ur gångar osv  men nu bara fortsätter han jaga och rida på honom. 

Jag borde kanske separera dom med tanke på att jag inte tycker detta känns bra alls men är rädd att göra mer skada än nytta.. Kanske är det något som går över och då har jag särat på dom i onödan och kan kanske inte sätta ihop dom igen eller så gör jag fel genom att inte separera dom…

Anne.K
0

Det beteendet låter ju inte helt normalt när det gäller hanar. Att han verkligen rider och får utlösning på en annan hane, något sådant har jag inte hört om innan. Kanske att din bruna är översexuell helt enkelt? Men oavsett så skapar detta stress för båda gerbilerna och jag personligen hade nog särat på dom så att båda slipper stressen. Hur länge har detta pågått?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Skeye
0

Det har pågått i 2-3 dagar. Känns faktiskt som att han är översexuell men visste inte riktigt om den "diagnosen" gick att sätta på en gerbil men så som jag uppfattar hans beteende så är det en bra beskrivning. 

Då får jag sära på dom. Just nu ligger dom tillsammans fint och putsar varandra så det gör ont i hjärtat att behöva gör det.

Hade ni rekommenderat galler eller skiva , tänker galler så att de kan nosa på varandra? 

Tack för er hjälp!

Anne.K
0

#11 du kan ju börja med galler och ha dom så i några dagar och byta sida på dom (precis som vid introduceringar). sedan kan du ju testa ta bort gallret och se om beteendet lugnat ner sig efter det. Så gör du iaf ett försök extra innan du särar på dom.

Skeye
0

Testar det, känns bättre än att sära helt på dom direkt. 

Tack så mycket för hjälpen, känns bra att ha en plan och inte stå helt handfallen och inte veta om det ena är bättre/sämre än det andra.. Tack :)

Några tips på typ av galler förresten?

Anne.K
0

Lo111
0

Har två kanin hanar (bröder) som beter sig precis lika då den brun försöker para sig med den vita. När vi köpte dom sa säljaren att det var två honor och vi trodde dom så klart. Men när dom var runt ett år så började den vita "rida" på den bruna och vi upptäckte starax efter det att det var en hane viker gjorde att vi kastrerade han i rädsla för att få ungar. Efter det var det lungt ett tag tills den bruna började rida på den vita istället… Man kan ju säga att vi inte blev lite förvånade när vi upptäckte att det var en hane också!! Vi börja då tro att det var en fråga om att visa Dominans så vi lät dom vara men de slutade ju aldrig,dom är idag fem år. Vi har försökt att dela på dom,men det lede bara till att dom blev olyckliga och hoppa runt och letade efter varandra. Så det slutade med att vi fick sätt ihop dom igen. Dom har ju aldrig slagits eller någon sånt och dom bruka sitta och mysa tillsammans men det är ju inte kul att den bruna gör så här och de syns ju att den vita inte tycker om det och försöker att hoppa undan hela tiden men jag vet inte vad man ska göra…