Vad har hänt?
Ta bort sandbadet så att inte såret blir infekterat och tvätta av det med lite vatten bara. Men ja pälsen kommer växa ut igen :)
Kanske kompisen som har tuggat lite eller så har hon fastnat någonstans och skavt sig
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Pälsen kommer inte växa ut igen då skadan ser väldigt kraftig ut. Det som däremot eventuellt kommer hända om det nu är såpass skadat som jag tycker det ser ut att vara så kommer den skadade delen av svansen att dö och tillslut ramla av/bitas av. Under tiden så håller du bara koll så att inget blir infekterat. Märker du att gerbilen börjar bli hängig/resten av svansen svullna eller övrig allmänpåverkan, så ska du ta gerbilen till veterinär för då kan det röra sig om en infektion och då behöver gerbilen behandlas med antibiotika.
I övrigt vad som hänt är ju svårt att säga. Kan vara som redan nämnts att kompisen har bitit sönder svansen (har själv varit med om det), eller så kan hon råkat fastna någonstans i buren väldigt illa.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#2 titta hade lite fel :P Då har man även lärt sig något nytt.
Måste bara fråga växer pälsen någonsin ut igen om det skulle bli en kal bit eller litet sår på svansen?

#3 på en liten skada så växer det tillbaka, på en större skada som denna så finns det inte riktigt något att växa tillbaka på. På bilden ser det inte ut att finnas hud kvar, så tror den skadade biten kommer torka och ramla av.
#4 okej :)
#2 Vad ska jag göra för att det inte ska bli infekterat? :)
Kan man sätta något på svansen som gör att det inte blir infekterat?
Sådär brukar det väl bli om man lyfter Gerbilen i svansen. Kanske någon på besök? Som inte visste?
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
#6 nej man behöver sällan göra något. Bara hålla ett öga på det. Man ska inte hålla på och pilla med det utan helst lämna det ifred. Och som sagt bara hålla koll så att allt går som det ska.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#7 Ingen har gjort det
#8 Okej
Tack för svar!
Hon har släppt skinnet på svansen av någon anledning, kan varit för att hon fastnat i något i buren. Benet kommer skrumpna och trilla av och svansen kommer bli så kort som du ser huden/pälsen är nu.
MvH Tsunamis
#11 Vad menar du med ( Benet kommer skrumpna och trilla av?

#12 den röda delen (som är benet) kommer torka ihop och sedan falla av. Den delen som har hud kommer att läka ihop och svansen blir kortare. Jag har två gerbiler här hemma som blivit lyfta i svansen hos förra ägaren och ena har bara en halv svans medan den andra saknar bara tippen.
#13 Okej, då vet jag :)
Pepsis svans har nu trillat av.