Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 838 ggr
Mizzel3
0

Handskas med gerbilhane

Hej!

Jag har en lite kille på ca 2 år som har bott hos mig i 1 månad nu. Han är inte det mista tam och jag vet inte hur jag ska handskas med honom. Han ser min hand som ett hot när jag kommer nr och har fått hantera honom men handskar. Någon som har några bra tips om hur jag kan få honom tam?

ForeverEmma_
0

börja med godis i handsken så att han lär sig först att handsken inte är farlig och när han väl inser det så kan man börja koppla hand utan handske med godis

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Anne.K
1

Man får ta det långsamt framåt. 1 månad är inte lång tid, så du är fortfarande ganska främmande för honom. Gör som ovanstående sa att börja förknippa handsken med något trevligt, så som godsaker så ska du se att det kommer släppa. Sedan när han verkar lugn med handsken så kan du börja träna utan handsken. :)

Så är det viktigt att låta allting går i hans takt. Ha tålamod och acceptera att när han inte vill så vill han inte och då är det bara testa igen senare istället. Man ska inte pressa gerbilerna eller tvinga sig på dom för då får man bara fel reaktion och man går bakåt fler steg än man gått framåt. Det är viktigt att bygga upp tillit och trygghet från grunden.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

redsteinedrose
1

tips 1: ta aldrig bort boet/huset för att få tag på honom stick heller aldrig in händer i boet. han blir tryggare om han vet att han har en "safe zoon" i buren om din hand blir läskig.

tips2: var mån om gerbilens revir, då han troligtvis inte accepterar inkräktare ännu. så ta det långsamt. försök att inte skrämma eller reta upp honom när du ska tex byta vatten eller städa något.

tips 3: godis/ belöning. lägg solrosfrön starxt utanför "boet", tar han den väntar du tills han antingen ätit upp den eller gått in i sitt bo för att göra det, sträck sedan försiktigt ner handen igen för att placera ett solrosfrö längre bort från buren. fortsätt proceduren tills han vågar komma nära. försök sedan ge honom den från handen (inte ur handflatan) nyp istället solrosfröet mellan två fingrar och sträck långsamt fram det eller håll handen stilla. Allt han gillar funkar till denna övning.

:) lycka till!!!

ps: Ha tålamod, det kommer behövas.