Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 684 ggr
Crest
0

Sätta ihop vuxna gerbiler

Hej!

Jag hade tre gerbiler (hanar) som bodde tillsammans, men började bråka. Jag särade då på dem och köpte en ny kompis till den som blev ensam, och delade av akvariet med en träskiva (relativt stort akvarium så varje halva blir ändå "tillräckligt" rymlig). Nu dog dock en av gerbilerna för ett tag sedan, och jag vet inte riktigt hur jag skall göra med den som är kvar ensam. Han har nämligen en tumör på Doftkörteln, och även om han mår bra just nu så kommer jag ju antagligen behöva avliva honom förr eller senare. Därför känns det dumt att köpa en bebiskompis till honom då jag egentligen inte vill behöva ha två burar. Det jag funderar på om det finns någon möjlighet överhuvudtaget att lyckas sätta ihop tre vuxna gerbilhanar? Han som är ensam och en av de två andra bodde ihop innan bråket, och de två har aldrig bråkat med varann utan bara med han som nu är död. I.o.m. att det endast är en trävägg emellan så kan de höra varandra och jag antar att de även kan känna varandras lukt och är vana vid den (de har bott "vägg i vägg" i ca ett halvår). 

Ett alternativ kanske skulle vara att skaffa/låna en äldre, steril hona som han kan bo med?

Som sagt har han ju en tumör och kommer säkerligen inte leva speciellt länge till, men tycker så synd om honom då han verkar så deppig när han är ensam 😕Så vore väldigt roligt om han kunde få sällskap igen på något sätt.

[selmatelma1]
0

De va tråkigt o höra.

Anne.K
0

Nej jag rekommenderar iaf. Inte att man sätter ihop tre vuxna hanar. Det är mycket svårt och risken är hög att de kommer slåss då de redan har en etablerad rang. Så de som bor ihop kommer inte släppa in en tredje vuxen hane. Men du skulle kunna dela av akvariet med galler istället och se hur dom reagerar på varandra. Om de är lugna så kan de bo med galler emellan iaf. Och kunna se och nosa på varandra utan att riskera att skada varandra. Och eftersom din hane troligen inte har så lång tid kvar så kan det vara en kompromiss så länge de inte känner sig stressade eller arga av varandras närvaro.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

nimmis
0

Du har inte funderar på att operera bort tumörer om den inte hunnit bli för stor? Jag gjorde det på en av mina, han var 1 1/2 år vid operationen och han lever och mår bra.