Städa buren
1. Hur ofta städar ni buren hos era gerbiler?
2. Hur gör ni när ni städar?
1. Varannan - var 3:e vecka städar jag. Inte för det luktar illa utan för att de då har bitit sönder så mycket kartonger och grenar att det är mer "skräp" än spån.
2. Jag städar allt. Bottenmaterialet slängs, jag torkar ur akvariet med trasa och medel och det är helt tomt innan jag fyller på nytt. Vattenflaska och skålen diskar jag varje dag.
1. Jag städar burarna 1 gång per månad (ungefär var 3-4 vecka. Beror också på vilka burar det gäller. Vissa burar behöver lite oftare och andra lite mer sällan.)
2. Allt städas vid städningarna. All strö byts ut (sparar kanske 4 nävar av det gamla ströet i burar där jag har större grupper med gerbiler för att de ska känna bekant doft och minska risken för bråk av nytt revir. ) Bolådor tvättas rent. Sandskålar diskas vid behov. Burarna spolar jag bara av (samla lådorna är så lätta att bara ta ner till duschen och spola av dom eller spola ute med vattenslangen nu när det börjar bli varmare tider). Akvarierna torkar jag med trasa vid behov. Inga medel används vid städningarna då jag inte vill ha det helt sterilt. Dock används medel när helt nya gerbiler ska flytta in i någon av burarna så att de får en helt fräsch bur vid inflytt (och självklart städas burar där sjuka gerbiler har bott extra noggrant med medel och att det skuras ur ordentligt och all inredning tvättas också extra noga eller eventuellt slängs beroende på materialet och om det går att sterilisera).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
1. En gång i månaden har det blivit hittills (har haft dem i två månader).
2. Slänger allt i plastpåsar. Dammsuger upp det sista som fastnar i kanterna. Diskar glasskålar. Torkar av terrariet ut- och invändigt med en trasa. Fyller på med nytt spån och nya kartonger. KLAAART.
för mig räcker det med att städa var annan månad, Jag har ett jättestort akvarium och 3 duktiga herrar som är gör sina behov i sanden :) Sanden byter jag varje dag :)
1. Var 5 vecka
2. Sparar en del av deras gamla, svårt att säga hur mycket. Tömmer resten av akvariumen på spån. När det har gott 5 veckor så byter jag bara spån sen nästa 5 veckor så torkar jag ur akvariumen med vatten och lite grön såpa i vattnet som jag tar med mig i en hink in i rummet och så gnuggar jag med en svamp och använder fönster skrapa för att få bort vattnet och slippa fula fläckar och sen botten torkar jag med en handduk. Sandbadet byter jag varannan eller varje beroende på hur äcklig sanden är och så diskar jag ur skål när den luktar eller minst 1 gång i veckan beroende på hur lat jag är ^^)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan