Äldre gerbil sökes
Min ena gerbil hona har tyvärr hastigt somnat in och lämnat sin syster ensam. Finns det någon som har en äldre ensam gerbil för omplacering i Stockholm? Jag ser helst att jag får möjlighet att prova dom ihop först. Min kvarvarande hona är 2 år och 7 månader gammal.
#0 Du borde köpa en gerbilunge eftersom vuxna gerbilhonor lät börjar bråka.
Vuxna honor är inget att rekommendera att försöka sätta ihop. Honor är väldigt revirshävdande. Min rekommendation är att du försöker få tag i en honunge som är runt 5-6 veckor gammal för smidigast ihopsättning.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Min hona Pepsi väntar ungar. Hon börjar få en stor mage nu 🙂
Jag kan ordna transport till Stockholm i Juni då vi ska hämta en hund där. Om du är intresserad så PM:a 😃
Tack för alla svar. Ska absolut diskutera möjligheten att skaffa en ung gerbil här hemma. Kan man i så fall sätta ihop två unga med en gammal? Vill ju inte att den unga blir ensam sen också. Buren som jag har idag är på 200 liter och det är fullt möjligt att dela den i två delar med exempelvis galler. Skulle det vara mer stressande för gerbilen att ha exempelvis en annan hona i ena halvan eller kan dom då få sällskap av varann? Ursäkta alla frågor, vill bara att det blir rätt :)
#4 när det gäller honor så rekommenderar jag inte att man tar 2 ungar. Eftersom sedan när ungarna kommit upp i ålder så kan det bli problem i gruppen om det är 3 honor. Honor är mer revirshävdande än hanar och brukar vara svårare att hålla i större grupper som varar livet ut. Tyvärr är det alldeles för vanligt att minst en hona blir utstött med tiden (kan ta månader eller år innan det händer, det vet man inte). Eller i värsta fall är man tvungen att separera alla tre. Så är man inte erfaren med gerbiler så avråder jag att man håller fler honor än 2 tillsammans. För jag anser att man behöver kunna läsa av gerbiler väldigt bra om man ska hålla hongrupper så att man kan ingripa i tid innan någon blir allvarligt skadad.
Jag tycker inte heller att du ska dela av akvariet med galler för att ha 2 vuxna honor på vardera sida. Det kommer tyvärr stressa gerbilerna då de kommer känna sig hotade av varandras närvaro. Så det fungerar tyvärr inte som ett substitut istället för att skaffa en bebishona till din nuvarande hona.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning