Gravid gerbil
Jag har en gravid gerbil, dock finns det ett fåtal problem. parningen var inte avsedd. problem två: honan kan vara lite över eller under ett år.( då hon är adopterad) problem 3. hon ser hängig ut till och från.
jag är ytterst tacksam om någon kan förklara normala beteende hos gravida gerbiler. Jag är väldigt orolig för hennes hälsa då jag mycket väl vet att bäcken benet kan stelna efter ungefär ett år.
tack i förväg!
glömde nämna hur parningen gick till. det är väldigt komplicerat kan man säga. honan i fråga rymde då en i min familj glömt stänga locket ordentligt. hon klättrade sedan på alla burar till hon på något vis gnagade sig igenom locket till två gerbil bröder.. bröderna fick jag sära på när jag kom hem från skolan då jag möttes av ett jädra liv från buren. och ja hon blev såklart gravid.
Skulle du kunna ta en bild på henne? Har hon en burkompis? Dräktiga gerbiler vill gärna vara lite ifred,och de måste också få mycket bomaterial. Du kan ge henne toapapper och tidningspapper som bomaterial. Sen är det också bra om hon har en bolåda. Eller ett hus av något slag där hon kan ha sina bebisar. Någon dag innan mina honor ska föda så brukar jag ta ut alla hus utom ett,där hon ska få bebisarna. Sen får hon tillbaka dem efter ca 2 dagar. Om honan är stressad så kan hon även flytta omkring på ungarna,och det är inte så bra. Hon måste få vara ifred hela första dagen, men sen varje dag (1 gång) så kollar du snabbt till ungarna så att ingen är död,och är någon död så tar du bort den.
det är viktigt att du inte håller på med ungarna hela tiden,utan låt dem vara och bara kolla dem 1 gång om dagen.
Sen då bebisarna är ca 5-6-7 dag,beroende på honan så kan man börja hålla dem lite mer. Men om honan vaktar så låter du dem vara. Men du håller inte på och myser osv med ungarna då,utan kanske bara håller och kollar på dem 2-3 ggr om dagen istället.
Hoppas att jag svarade nog bra,har du frågor är det bara att fråga på :)
OBS: Dräktiga honor vill också ha mer proteinrik mat,och det kan tex vara ärtflingor eller färskfoder. Får honan för lite protein så kan hon faktiskt äta upp en unge.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Och åldern borde inte vara något problem. Är hon lite under ett år så är det bara bra,men är hon i bra hull så går det nog bra om hon är någon månad äldre också🙂
// Linah
Gerbilsidan
Åldern kommer inte vara några problem om hon är runt året bara. Värre är det om hon är i högre ålder typ 2-3 år gammal, då kan det vara riskabelt.
Honan behöver ha mycket näringsrik mat om hon är dräktig. Så min följdfråga är; vad får hon för mat i dagsläget?
Sedan ska man inte pilla i boet dagligen. Speciellt inte hos en förstagångs föderska. Detta kan stressa honan väldigt mycket vilket kan resultera i att hon ständigt kommer flytta på ungarna. Så mitt råd är att endast kolla till dom första dagen bara för att se att allt är okej, sedan låta dom vara ifred tills de är 1 vecka gamla. Mamma gerbil kommer klara av att sköta resten med ungarna själv, det är ytterst sällan man behöver ingripa. Så låt bli ungarna tills de är en vecka gamla och låt mamman få ta hand om dom ifred, det skapar minst stress för honan. Man får ha tillit till att gerbilerna kan sin sak.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#4 Ja som du säger så håller man ju inte på och pillar hela tiden,utan bara kollar till dem. Men man märker om honan är stressad,fast kanske inte en nybörjare?:) Men ja, kanske var lite fel att säga att kolla dem 1 gång om dagen. Det beror ju på honan.
// Linah
Gerbilsidan
tack för svaren :D jätte snällt av er. har haft en kull gerbiler förut så jag vet en hel del tur är det :) tack för all info uppdaterar såklart när ungarna kommer :)
får göra plats i rummet för fler då XD har ju redan 13 bortskämda gerbiler och fyra gosiga möss. som tur är har jag ju extra burar/ terrarier. ska städa hos henne snarast så hon har det så fräst som möjligt när ungarna kommer, då jag inte kan störa dem på ett tag sedan.^^
Skicka gärna bilder när ungarna kommer! 😍
ja då ^^