Bästa vård efter operation?
Det blev operation på vår Gandalf i dag hos Ahlbergs i Stockholm, veterinären ringde precis och sa att det har gått bra och att de tog bort hela Doftkörteln för en ny utväxt var på gång. Förmodligen var det en tumör i ett tidigt stadium. Nu sitter Gandalf i en separat bur och vilar hos veterinären. Han har fått inre suturer och en sorts limsträng på såret.
Vi har tänkt låta honom vara med sina två bröder ganska omgående men under tät uppsikt i eftermiddag. Det kommer också att finnas en resbur redo, om han behöver vara ifred. En tanke jag hade var att ställa resburen i deras stora glasbur under natten så att han sover ensam men i närheten av de andra. Eller är det bättre om han får sova med bröderna med en gång?
Gandalf är 1 år och 5 månader och världens mysigaste, han sitter gärna i en hand eller under sin lillmattes hår och är otroligt tam. Nu hoppas vi att allt ska gå bra och att han får leva klart sitt gerbilliv med brorsorna Frodo (en energisk kille med agilitytalang) och Mango (var rätt vild i början men nu är han tam han också).
Tacksam för tips om hur vi pysslar om Gandalf på bästa sätt från er andra!

Då jag kastrerade Ask så fick jag order av veterinären att inte använda spån i akvariet förrän såret läkt utan att istället använda dammfritt papperspellets (tex Toa-Lätt) och iallafall första 1-2 dygnen inte låta han vara med andra gerbiler och inte heller gräva, hoppa eller klättra förrän det läkt helt pga att stygnen kan slitas upp.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Okej, tack Anne! Det finns säkert Toa-Lätt på affären här i närheten, då kan vi gå vi och köpa sådant. Strimlat toapapper kan säkert vara bra bäddmaterial också. Vår veterinär sa inget om sågspån och hade inte direkt någon åsikt när det gällde att sätta ihop dem heller. På ett amerikanskt gerbilforum skrev någon att de mår bäst av att sättas ihop så snart som möjligt (så att de inte blir osams), men att de måste hållas under uppsikt.
Opererade min Nowaki (c:a 1.5 är då) i Januari för samma sak och fick samma råd som AnneN då stickor från spånen kan komma in i såret. Han fick något slags kirurgisk tejp över såret och fick information om att låta de sitta kvar så länge som det gick helst 5 dagar, Nowaki var snäll och lät det sitta kvar precis 5 dagar. Han fick sova ensam ett par dagar så att hans kompis inte skulle vara i såret. Första dagen var han ganska tagen men återhämtade sig helt efter några dagar. Idag kan man inte se att han han gjort operationen och han är pigg och glad.