Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1166 ggr
redsteinedrose
2015-05-14 19:23
1

Tama gerbiler

Hur beter sig era gerbiler ?  hur många har ni och vilka tips skulle ni ge en oerfaren gerbil ägare? Har ni observerat några beteenden som ni inte visste om tidigare? :D dela med er av era erfarenheter.

[[dvärgkaniner]]
2015-05-14 22:44
0

Hej!
Jag har 7 stycken gerbiler men två av dem ska jag sälja 🙂
Pepsi: Pepsi är pygg och nyfiken gerbilhona. Hon äter hur handen och hon gillar andra gerbiler. Jag brukar ha henne lös på golvet ibland och det gillar hon 😃

Pepsi

Carmen: Carmen är mycket mysig och lugn gerbilhane. Han äter hur min hand och älskar verkligen bananer! 👍 Carmen gillar också andra gerbiler.  

Carmen

Frasse: Frasse är lite blyg men snäll gerbilhane. Han sover oftas i sitt hus och lattar sig. 

Frasse

Lukas: Lukas är en snäll och glad gerbilhane. Han gillar att springa lös på golvet och äta solrosfrön  🙂 

Lukas

Leora: Leora är en pygg och glad gerbilhona. Hon älskar att gräva gångar i spånet och vara i handen. 

Leora

Jupiter: Jupiter är en snäll och nyfiken gerbilhane. Han gillar att gräva i spånet och gnaga på trä.  Han är tillsalu! :)

Jupiter

Galaxy: Galaxy är en lugn och snäll gerbilhane. Han ligger oftas i sitt hus eller leker med sina bror. Han är tillsalu! :) 

Galaxy

ForeverEmma_
2015-05-15 10:39
0

Jag har 4st och alla mina är olika. 

Jag har en, Wilda, som är världens lat mask. Hon ligger helst i buren och nöjer sig med det och om hon verkligen fick skulle hon bara vara ute och springa när hon säger till. 

Sen har vi Wildas burkompis Kardemumma som är raka motsattsen mot Wilda. Kardemumma är damp gerbilen i familjen. Hon är dunder aktiv och älskar att vara ute och springa. Hon visar även väldigt tydligt genom att gnaga i gallret i taket på locket (vilket hon har fastnat i 2 gånger, men nu kan hon inte det då hålen är större) när hon vill ut och springa. Väldigt jobbigt ibland.

I bur nr två har vi Kardemummas syster Mulan. Mulan är aktiv, inte lika aktiv som systern men när Mulan vid ut så ser man likheterna genom att även denna gerbil tuggar i gallret. Men väldigt lugn och snäll i övrigt.

Mulan kompis Bianca är rätt så normal skulle jag säga. Hon tuggar på kartonger och kan visa att hon vill ut genom att klättra upp snabbt på armen/handen. Dock så är Bianca lite av en bråkstake så får hålla ett öga på henne. Hon bråka med sin gamla kompis (Wilda) så att jag fick sära på dem och nyligen uppstod lite små tjafs mellan Bianca och Mulan men inget allvarligt var det som hände så dem lever fortfarande tillsammans och har det bra :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ForeverEmma_
2015-05-15 10:45
0

Gör en ny då den förra blev så lång.

Men mina tips till en oerfaren gerbilägare är att välj gerbiler från en uppfödare då är det säkrast att du får sunda gerbiler, jag har dock haft väldigt tur med mina två som kommer från djuraffär. Sen köp en bra bur från början. Antingen ett akvarium, man kan hitta begagnade på blocket för billigt pris, eller en samla låda (130L) på IKEA.

Sen ha tålamod när det kommer till att göra dem tama. Alla gerbiler går det inte snabbt att göra tama. Mina första som kommer från djuraffär tog det runt 8 månader innan dem kom automatisk upp i handen själv.  Och mina småttingar (som inte e små utan är 1år xD) har också tagit lång tid. Den ena gick rätt så snabbt (Mulan) men den andra (Kardemumma) tog ett bra tag men det beror nog på att hon var väldigt osäker och sprang iväg för minst lilla ljud så henne har jag fått kämpa med och nu i dagsläget är hon den jobbigast av alla, haha!

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

redsteinedrose
2015-05-15 12:14
0

Det är roligt att höra om era små älsklingar :D tack för att du delade med dig av dina bilder #1. Jag har själv gerbiler och möss. gerbilerna är 13 st och varierar i åldrar då de är omhändertagna. mössen har jag bara 4 av :3 vill ni att jag lägger upp bilder på dom alla :)

[[dvärgkaniner]]
2015-05-15 12:20
0

#4 Gärna :)

redsteinedrose
2015-05-15 13:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Mina fyra små möss :) fodermöss / som jag har som husdjur.

redsteinedrose
2015-05-15 13:07
0

kommer ta ett tag att fota alla 13 st gerbiler XD

redsteinedrose
2015-05-15 14:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

den första heter Nanna hon är adopterad/omhändertagen . kom rätt nyligen och lider av fetma kan man säga.  den vita albinon heter Snö och är en gammal spinkig herre med ett få tal hälso- problem . De andra två bröderna heter Themo och Cham. Cham är bossig och över putsar sin bror.

[[dvärgkaniner]]
2015-05-16 19:39
0

#6 #8  Men gud så söta! 😍Jag har haft 5 möss för ca 2 år sen det var 2 rex och 2 naken möss och en vanlig 🙂

[[dvärgkaniner]]
2015-05-16 19:40
0

#8 Nanna var jätte söt!

redsteinedrose
2015-05-18 22:41
0

Ja hon är super lugn o go :) synd att man inte får lägga upp bilder med högre megabit :/ har nämligen fler kort men de är för stora XD