Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 860 ggr
ForeverEmma_
0

Kan min mardröm hända igen?

Kan gerbiler små tjafsa ibland utan att det leder till stora bråk som leder till separera dem? 

Hörde nämligen nyligen för kanske 10min sen max vad som lät som ett mini tjafs och då jag hade för ett år sen två gerbiler som jag blev tvungen att separera på och det är med en av samma gerbiler som sist som var med i detta  mini tjafset. 

Nu är det lugnt i buren och den ena gräver och tuggar som vanligt igen. Det höll inte på länge alls, mindre än 1 min. Men då jag var med om en seperation av gerbiler förra året så blir jag extra nojig över att bli tvungen att göra igen och denna gång vet jag att jag förmodligen inte kommer kunna behålla än. Och detta kommer då bli min värsta mardröm.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ForeverEmma_
0

Dem har även nyss suttit bredvid varandra utan problem

Anne.K
0

Håll uppsikt. Sedan beror det på på vilket sätt de tjaffsade med varandra. Ibland kan gerbiler gnabbas lite utan att det behöver vara någonting. Det gäller att kunna läsa av om tjaffset är oviktigt eller något som kommer leda till problem framöver. Tjaffsar dom ofta så kan det vara läge att ingripa innan det blir allvarligt. Men om det inte är ofta utan ytterst sällan så brukar det sällan vara något. Men ja, det känns svårt också för mig som inte sett hur dom är mot varandra att säga så mycket om deras situation. Så du som ägare får helt enkelt försöka vara uppmärksam på eventuella signaler eller tecken på att något inte står rätt till.

Men om de i övrigt är frid och fröjd och ingen har fått sår så är det nog ganska lugnt. Men som sagt håll uppsikt en tid fram över och observera dom och se hur de verkar bete sig mot varandra. Observerar man sina gerbiler mycket så märker man ganska lätt ifall något inte är bra i buren.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ForeverEmma_
0

Detta är nämligen första gången jag har sett dem göra detta. Inte varit problem innan alls. Bianca då som blir 2år i Augusti har ju bott ihop med Mulan då sen Mulan var 6 veckor så hoppas detta inte är något problem. Och dem har bott ihop snart 1 år, håller tummarna att detta bara var en gångs tillfälle.

Men ska hålla och håller mina tummar på att det inte är några problem.

ForeverEmma_
0

Hej Hej igen! Har observerat dem lite. Igår var det lugnt, var borta 3 timmar på dagen men inget  verkar fel oroligt med dem. Dock idag nyligen så satte dem igång lite och Bianca då den äldre verkar vara på Mulan (den yngre) väldigt mycket med att nosa speciellt runt doftköteln och sen så såg det ut som Bianca hackade lite med tänderna när hon satt i kokosnöten, men är inte säker då jag aldrig sett det förut. Dem går lixom ihop annars dem kan vara med varandra utan att fara och flyga hela tiden och ofta och tror även dem sover ihop men vet inte. Mulan verkar inte göra så mycket utan det verkar vara Bianca som är missnöjd över något. Ingen av dem några sår alls heller.

Ska jag vänta veckan ut och se om dem kanske löser detta?

Om det nu e så att jag måste dela på dem, ska jag låta Bianca vara själv hela tiden nu då detta blir i så fall andra gerbilen jag får dela på henne med. För exakt 1år sedan så fick jag dela henne från sina gamla kompis och det känns som att Bianca kan bara leva med gerbiler i 10mån sen går det inte längre. Vill verkligen inte sälja en, men vet inte om jag kommer ha råd med 3 gerbilpar heller.

ForeverEmma_
0

Kan det hjälpa om man kanske städar buren? :S

Anne.K
0

Hackande tänder brukar vara ett tecken på irritation. Om hon även viftar på svansen så är hon arg. 

Jag hade nog faktiskt särat på dom. Bianca visar tidiga tecken på att hon inte trivs. Och detta kan växa och sluta med att de ryker ihop tillslut. Och hennes historik visar ju på att det kan hända igen därför hade jag tagit tidiga åtgärder. Hon kan vara en sådan gerbil som helt enkelt inte fungerar med andra honor mer än kortare perioder. 

Men om du ändå vill ge dom en chans att kunna bo ihop så kan du alltid köra på delad bur metoden med dom i några dagar för att se om Bianca lugnar ner sig och du får då tryggheten med att de har galler emellan varandra och inte behöver oroa dig för att de ryker ihop. Och växla sidor på dom precis som man gör när man brukar sätta ihop gerbiler. 

Men jag personligen hade särat. Och så hade Bianca fått leva själv helt enkelt om det visar sig att hon helt enkelt mår bäst av det. En del gerbiler kan vara lyckligare ensamma. 

Den unga gerbilhonan däremot ska erbjudas en ny kompis i form av en bebishona.

Anne.K
0

OBS! Detta är bara vad jag personligen hade gjort.  Det är främst du som ägare som får överväga hur du vill göra i slutändan.

ForeverEmma_
0

Vet inte om hon viftade på svansen då hon satt i kokosnöten. 

Även om jag tror du har väldigt rätt om att jag kommer behöver dela på dem så vill jag nog ge det några dagar till och se om dem gör det en gång till. Är ledig från skolan så kommer kunna hålla uppsikt över dem hela dagarna. 

Men det känns ändå lite positivt att du sätter att det är nog bäst för Bianca att bo ensam för då kan jag nog behålla båda två utan att behöva göra mig av med en.

Mulan ska självklart utan tvekan få en ny kompis.

Måste bara fråga till en ensam gerbiler hade du haft den i en duna bur som är 71x46x31,5 cm eller i en samla låda?

ForeverEmma_
0

Kan tillägga att nu ligger dem tillsammans i kokosnöten och Mulan blir tvättad av Bianca. Mulan visar sig även undergiven genom att kvittra till. Även Mulan tvättar Bianca nu, dock kvittrar inte Bianca så antar att hon är den dominanta bland dem.

Hel skum situation tycker jag🤔

Anne.K
1

Ja om de sover tillsammans så kan du nog avvakta lite och se hur det utvecklar sig. Kan ju vara så att Bianca bara visar sin Dominans. Och så länge det inte går överstyr och hon blir för på så ska det nog ändå kunna vara lugnt. Men håll uppsikt som sagt. Gerbiler kan tvärvända ibland (eller man uppfattar det som tvärvändning pga. att man missar de små signalerna som kanske inte är så synbara för en människa).

Om det nu blir så att Bianca kommer bli ensam (beroende på hur det hela utvecklas) så skulle iaf jag erbjuda en bur som man kan fylla med ordentligt med berikning. En ensam gerbil behöver ha massa massa sysselsättning. Så därför kan en stor bur vara bra att erbjuda där man kan proppa med massa roligheter. :)

ForeverEmma_
0

Hej hopp! Mycket glad uppdatering kommer! Inga fler små bråk har uppstod sen den senaste som var förra onsdagen.  Bianca kan man se vara lite, väldigt lite på fortfarande men inga problem. Kan rasta dem utan problem och när kompisen kommer tillbaka i buren så händer det inget. Så vad dem nu höll på med är över som tur. Så ingen ny lite gerbil kommer in i huset :D förhoppningsvis ingen ny så länge alla som jag har lever :D