Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 468 ggr
Granadina
0

Par förlorade sin oplanerade kull, vad göra nu?

Hej,

Mina barns gerbiler skulle vara 2 hanar men före helgen hittade vi plötsligt 5 nyfödda ungar i buren. Vi har aldrig sett dem paras, och ja det var klantigt,  jag borde ha sett det men det fanns inte i min tankevärld att de skulle vara av olika kön.  Jag flyttade pâ hanen dâ jag förstod att de oftast parar om direkt men mamman blev stressad och övergav ungarna. I panik satte jag in pappan igen och det verkade lugna ner sig men tyvärr dog alla ungarna ändâ :-(. 

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hur stor är sannolikheten att honan redan är dräktig igen? Ska jag sära pâ dem och avvakta och se om det är fler ungar pâ gâng och om inte skaffa en ny varsin kompis? Eftersom ingen av ungar klarat sig antar jag att hon borde föda efter vanlig tid om hon skulle vara dräktig igen.

Anne.K
1

Hej!

Sära på gerbilerna. Avvakta med nya kompisar tills du är säker på att honan inte är dräktig. Beräkna omkring 25 dagar. Sista veckan kommer hon ha mage om hon är dräktig. 

Om hon inte är dräktig så leta efter nya kompisar. Till hanen en hanbebis på 7 veckor. Till honan en honbebis på ca 5-6 veckor. Får du tag på en hona och hane ur samma kull så får du ju ta båda i honbebisens rekommenderade ålder. Om inget annat kan lösas mellan dig och din valda uppfödare. 

Och köp ifrån en seriös uppfödare, Finns inga uppfödare där du bor så brukar transporter lösa sig. En seriös uppfödare kan garantera dig korrekt kön på ungarna du köper och hjälpa dig med vägledning och råd genom hela gerbilernas liv. Så det är helt klart värt det extra besväret att leta efter en uppfödare som passar dina önskemål. 

Vart i landet finns du?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Granadina
0

Ok, tack. Har 2 burar sâ jag särar pâ dem. Inte min plan att bli uppfödare själv.

[[dvärgkaniner]]
0

Vart finns du?