Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 575 ggr
Prenova
0

Hur är det möjligt?!

Den 24 mars fick mina "gerbilbröder" 8 stycken bebisar. Vi lämnade iväg hanen direkt så att det bara var honan och bebisarna kvar. Igår var de över 6 veckor och vi lämnade då 7 av ungarna till djuraffären och behöll en hona som sällskap till mamman. Nu, efter 44 dagar ser jag att det ligger några ungar i buren.. Hur är det möjligt efter så många dagar?!

Anne.K
1

Hanen har helt enkelt hunnit para om honan innan ni särade på dessa. Inget konstigt alls. Gerbiler parar sig när bebisarna har fötts. Och honan väntar med att föda den andra kullen tills den första är avvand.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Prenova
0

Okej.. Tack så hemskt mycket! Trodde att andra kullen alltid föddes efter ungefär 30 dagar och blev därför orolig att det var något som var fel..!

Anne.K
0

#2 Det är ju inte alltid de parar sig direkt heller. Det beror ju även på när du tog ut hanen? 
Men som sagt. Andra kullen brukar komma när första kullen är avvanda. Oftast runt 4-5 veckors ålder, men kan även ske något senare beroende på när föräldrarna parade sig.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Prenova
0

Tog ut hanen max ett halvt dygn efter att jag upptäckt bebisarna. Men då borde det ju vara lugnt! :)