Konstig saffronfärg
Hej! För ca ett år sen så köpte jag en saffrongerbil,hon var då 3 månader gammal. I januari fick hon en kull,med en saffron-hona som jag sparade. Men denna saffron-hona ser mycket mer olik ut i färgen än mamman. Ungen är nu ca 5 månader gammal,men hon är ganska gråaktig i färgen,ser inte alls ut som en saffron. Som om man skulle ha blandat ihop en lilac och en saffron,typ så ser hon ut. Men eftersom mamman var yngre än ungen då jag köpte henne,så borde ju ungen ha fått sin "riktiga" päls vid detta laget.
Finns det någon sån färg? Eller är det olika för varje individ? Har bara ägt dessa två saffron,men tex alla lilac:er jag har haft har sett nästan likadana ut.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Eller kanske inte GRÅ direkt,men mycket ljusare. Som en cream-variant? Första bilden är mamman,andra ungen. Som ni ser är mamman mycket mörkare. Det är svårt att få bild på ungens färg men den bilden blev bäst. Båda har gul/orange underpäls.
// Linah
Gerbilsidan
Och att tillägga så var mamman sådär mörk som hon är nu vid yngre ålder så ungen borde ha sin rätta färg nu.
// Linah
Gerbilsidan
Kan vara blekgener som lyser igenom och gör henne sådär ljus. Vet du stammen bakom ungen? Det underlättar ju och spåra upp vad för gener det handlar om. Sedan kan det bara handla om fenotypen. Hon kan helt enkelt ha en ljusare fenotyp bara. En färg kan följa standarden, likaväl som att samma färg kan se helt annorlunda ut gentemot standarden men det är fortfarande rent genetiskt samma färg. Fenotypen kan skilja sig mycket ibland inom samma färg. Allt från ljusare till mörkare fenotyp.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#4 Ah jo men så är det säkert. Mamman har bla. saffron, lilac, DEH och dove bakom sig. Pappan har också lilac och saffron bakom sig,vet inte hela hans stam.
// Linah
Gerbilsidan