Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 645 ggr
StinaIda
0

Vad har jag för sorts gerbil?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller inte jag egentligen, men min dotter fick en gerbil av sin pappa i 4-års present.

Skulle vara kul att veta lite mer om vad det är för sort.

Och lite mer allmänt om gerbiler.

Alfons har ett hjul,men har aldrig sprungit i det. Han välter det helst och bygger tunnlar under!

HAn tuggar sönder tomma toarullar i ett nafs!

StinaIda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på svansen

Mymlan
0

Kasta hjulet, gerbiler ska inte ha hjul.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Fairytail
1

Alfons är en mongolisk gerbil. En väldigt söt liten krabbat om du frågar mig..;)

Men ni bör köpa en kompis till honom snarast, för gerbiler är flock djur och ska inte leva ensama.

Fairytail
1

Och anledningen till att gerbiler inte ska ha hjul, är för att de böjer ryggraden när de springer i ett hjul. De tär bättre att släppa ut den så att de får springa av sig istället. (under uppsikt förstås).

StinaIda
1

Ok då kastar vi ut hjulet, tur att han aldrig spungit i det då!

Mycket konstigt att de på djuraffären sålde hjulet med buren..

Tack,va kul att veta att han är mongolisk!

En kompis är redan lovad dottern, så det sak det bli!

Kan man själv se om det är en hane eller hona?

Tina-A
0

#5: De flesta djuraffärer säljer hjul tillsammans med burarna även fast de små hjulen man oftast får me gör mer skada än nytta. Riktigt stora hjul, så varken ryggen eller svansen behöver böjas, kan däremot vara bra motion, så länge h*n inte blir stressad :P

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gerbilflicka
0

#6 Jag håller med, riktigt stora hjul vore bra. Men då snackar vi bildäck för att inget ska böjas… alltså inget man kan köpa i en affär.

Den enda motion gerbiler egentligen behöver är att få gräva.

Twister
0

För övrigt ser han ut att vara av färgen Argente Cream. :) Väldigt söt liten grabb!

Theo
0

Här kan man se skillnaden på hane och hona. Hane till höger…

http://www.agsgerbils.org/gerbil_tales/images/sexing.jpg

Hoppas att det går bra att introducera honom med en kompis.

Låt honom gräva,gnaga,rulla,klättra och springa ofta så blir han nog lycklig. Flört

Candela
0

Vad har ni för bur till honom? Ha gärna en med höga väggar så att ni kan ha minst 15 cm spån (gärna mer), för gerbiler älskar att gräva gångar :)
Har de tillräckligt mycket spån så får de bra motion.

Ett tip är att lägga ner långa grenar lite kors och tvärs under spånet, för det hjälper till att hålla upp gångarna så att de inte rasr ihop på en gång.

StinaIda
0

Ja det är höga väggar, med han har bara några centimeter spån,resten är söndertuggade toarullar och vadd.

Då ska jag genast hälla på mer spån!

Candela
0

Vad bra! Det är deras favoritsysselsättning nämligen, att gräva gångar ;)

[Malin3033]
0

Vadden ska du också kasta. Det har hänt många olyckor att gerbiler har trasslat in sig i vadden och fått blodförstoppning i något ben och blivit tvungen att amputera bort det. :/

Annars tycker jag det låter som om eran gerbil mår bra. :) En kompis bara som saknas