Behöver tips på foder
Hej!
Någon som vet ett billigt och bra gerbilfoder? 🙂
Med vänliga hälsningar,Dvärgkaniner😊
Vad använder du för foder nu?
M.V.H Snuttefia
Vet inte vad det heter men det är iallafall gnagarfoder 😉
Okej det säger ju inte så mycket.
Du får prova dig fram sakta till något som passar din ekonomi och något din(a) gerbil(er) tycker om. Men tänk på att om man bara byter hux flux kan magproblem förekomma.
M.V.H Snuttefia
Pröva byt till Gerbil Nature.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Jag säger som #4 köp Versele-Lagas Gerbil Nature, där har du en riktigt bra foder för de små som kompletterar de mesta. En sån påse brukar kosta mellan 60-80 kr beroende på var man köper det. Om du har många gerbiler (vet att du har fått en kull nyligt) så kan du dryga ut den blandningen genom att köpa ekologisk müsli naturell av ICA:s egna märke. I blandningen finns havre,vete,råg,korn och solrosfrön. De kan du blanda ut gerbilmaten med för att få maten att räcka längre och påsen är väldigt billig. Jag har 4:a gerbiler just nu som jag matar med det och påsarna är på hälften nu ungefär och de har gått en månad precis imorrn. Snart har jag 6 munnar till att mätta och då räknar jag med att de kommer gå ungefär 1,5 påse av varje per månad. Bara ett tips, de flesta uppfödare och så blandar sin egen mat för att komplettera så bra som möjligt till de dem behöver.
Jag säger som ovanstående: Versele-Lagas Gerbil Nature till personer som inte blandar egen mat. Gerbil nature kan man blanda ut med AXA Grynblandning (den innehåller alla 4 säd (havre, korn, vete och råg). Jag tycker personligen att det är bättre att blanda ut med det. Men musli som innehåller alla säd fungerar naturligtvis också, men då brukar man få andra ingredienser med och då är det noga att kolla igenom dessa så att man inte får överflöd av någon ingrediens när man kombinerar det med Gerbil Nature. Då blir det lätt obalans i fodret, därför tycker jag att AXA Grynblandning är bra för då medföljer inga andra ingredienser. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack för svar! 🙂