Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1760 ggr
Vanad1s
0

Tumör eller papillom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tolvårings underbare Gandalf har fått en vårtliknande utväxt vid Doftkörteln. Vi tog honom direkt till en veterinär som sa att hon inte vet vad det är. Jag uppfattade att hon inte var så kunnig då hon inte kände till att gerbiler kan få papillom,.. Hon tyckte att vi ska avvakta och helt enkelt avliva Gandalf om det visar sig vara något elakartat. Utväxten är för liten för att avgöra vad det är menade hon.

Efter besöket gick vi och rådgjorde med en tjej på vår djuraffär, hon sa att det såg ut att kunna vara en skada som blivit inkapslad, eller en vårta, men att det var för tidigt för att säga "tumör".

Jag har hört att Roslagstulls djurklinik med rätt stor framgång opererar gerbiler. Vad tycker ni andra här? Vi vill Gandalfs bästa framför allt - om det skulle vara så att han blir sämre, bör vi låta honom vara eller ta honom till en annan veterinär? 

Vår plan nu är att hålla koll på Gandalf dagligen. Han mår jättebra annars, är pigg, äter bra och umgås med sina två bröder som vanligt. Bifogar bilder också.

Anne.K
2

Det är svårt att säga med säkerhet vad det är. Men jag tycker att det ser ut som papillom. Och är det papillom så är det inget farligt. Detta kan man få avlägsnat hos veterinär om man vill, annars så faller dessa av av sig självt. Papillom är även smittsamt så burkamrater kan också få dessa.

Är det en elak tumör så kommer det avslöjas ganska snart då dessa tumörer växer ganska snabbt och de brukar även efter ett tag kunna bli såriga och blodiga.

Beroende på åldern på eran gerbil så kan man hos en duktig smådjursveterinär få tumörer bortopererade om man gör det i tidigt skede så har gerbilen goda utsikter för ett fortsatt långt liv. Jag har haft gerbilköpare som gjort detta på sina gerbiler med lyckat resultat. Men väntar man för länge så kan tumören hunnit sprida sig i kroppen och då ser utsikterna genast sämre ut.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ForeverEmma_
1

Jag har varit hon Roslagstull med två av mina gerbiler och fick en jätte bra kunnig veterinär. Så vad jag skulle göra är att boka tid där och få en kunnig veterinär att kolla på det där.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Vanad1s
0

Tack så jättemycket för svar! Jag ska undersöka honom varje dag och om jag ser minsta förändring eller blod så går vi till Roslagstull med en gång (jag har varit i kontakt med dem nu och även skickat bilder). Gandalf är 1 år och 5 månader så om det skulle vara något som behöver tas bort har han en hel del liv kvar att njuta av hoppas vi (även om alla operationer så klart är en viss risk).