Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 821 ggr
Granadina
0

sätta ihop hanar som varit isär?

Hej. Mina barn köpte idag en gerbil och i affären sa de att hanar inte kan vara ihop så vi tog bara en. Nu har jag läst att så inte är fallet och undrar om ni tror det kan bli problem om jag köper en hane som han satt ihop med imorgon? Hoppas på att de känner igen varandra om det bara gått max ett dygn. Tack på förhand!

taylor__lambert
0

bra att göra det när dom är små! Vad är det för djuraffär som inte har sån koll? *nyfiken*

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

moawi
0

Osäkert om de fortfarande känner igen varandra…

Hur gamla är de?

Granadina
0

Jag vet inte hur gamla de är, men ingen i buren var direkt liten. men jag kan fråga i affären. Vi bor i Spanien, och det är inte lika upplysta som i Sverige… Så risken är att de inte känner igen varandra efter 24 h isä :-( Då ska man ta en ung hane har jag förstått. Ska de alltid sitta delade innan de förs ihop eller beror det på åldern?

taylor__lambert
0

#3 jahaaaa, ja spanien är lite annorlunda

moawi
0

#3 Ah, har varit i en spansk djuraffär i mitt liv, där satt katter och hundar i akvarium (japp, akvarium) som nästan var mindre än de jag har till mina gerbiler… Helt sjukt. Kan tänka mig att de har dålig koll.

Men i alla fall, om de är ca 6-10 veckor så kan de nog funka ihop igen. Är de äldre än så börjar det bli svårare. Är de vuxna brukar det vara väldigt svårt.

Men jag vet inte exakt hur länge de kan vara ifrån varandra (är olika från gerbil till gerbil, alltifrån några timmar till ett par dygn kan jag tänka mig). Ett dygn på olika platser med olika dofter dock kan jag tänka bli svårt… 

Googla också på könsbestämning och lär dig se skillnad, så att du sedan kan be att få kolla könen själv! Det kan djuraffärer i Sverige ha svårt med ibland, så kan tänka mig att det är ännu vanligare i Spanien.

moawi
0

Så japp, om hanen nu är vuxen behöver du en ung hane på ca 6 veckor. Svårt att sätta ihop honom med en jämngammal nämligen. 

På gerbilforeningen.se finns en flik där du kan läsa om ihopsättning.

Granadina
0

OK, jag frågar imorgon. Om inte annat kollar jag i någon annan affär efter en "bebis". Tack för råd. Borde kollat upp innan men vi var inställda på vanlig mus från början och de har jag haft innan, men så fastnade sonen för denna gerbil😀

Granadina
0

Hmm kollade könet och ser nog ut som en hane men mer som bebis hane än vuxen hane. Hur stora är 6-10 veckors? När har de växt färdigt?

ForeverEmma_
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här en gerbil unge ut vid 6-10 veckors ålder. Kommer inte exakt hus gammal min lilla tjej var på denna bild men skulle tippa på att hon e 5 eller 6 veckor.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Granadina
0

Den vi har är större, än så. Men då vet jag hur liten kompisen bör vara 😊

Granadina
1

Vi har fått med oss en bror från affären idag. De är 10 veckor gamla. Jag städa ur buren så lukten skulle vara mer neutral. De har t o m tvättat varandra så det ser ut att gå bra😊

Granadina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett foto

lollynonna
0

En lilac och en black ser jag:) Inte för att vara dum och jobbig nu men plast är verkligen inte bra för gerbiler,de kan gnaga på den och sätta i halsen och göra illa sig mycket tyvärr:( de gillar träsaker,och kartonger! Toarullar,och som bo material så vill de gärna ha toapapper eller tidningspapper:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Granadina
0

Plasten är utbytt ☺

taylor__lambert
0

Hur har dom det? Trivs dom tillsammans? :)

Granadina
0

Hej, det funkar jätte bra. Goa vänner😀