Överviktig gerbil, hjälp
Hej! Efter två veckor hos farmor och farfar har min Dagny gått och blivit lite mullig…eller ganska mycket mer sen jag lämnade henne hos dem. Hur ska jag få ner henne i vikt igen? Tack
Det går i släkten att de lägger på sig lätt… Danny har gått upp 15(!!!) gram.

Då jag haft överviktiga gerbiler har jag bantat dem genom att ta bort feta fröer och nötter från maten och inte gett energirika godbitar (vårgårdaris brukar vara poppis och funkar bra vid bantning) + sett till att motionera dem mer.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Haha, så bra att veta #1:-) Dagny har nog fått MYCKET solrosfrön så som hon är nyfiken och "på"! #2 okej, tack för tipset, jag får dra ner ännu mer på solros belöningarna, hihi! Men är torkad frukt onyttigt? Jag kan tänka mig att det innehåller gamla mycket socker, men annars, hur är det?

#2 Ja torkad frukt innehåller mycket socker i sig och ibland är det tom extra sockrat så det ska man alltid vara väldigt försiktig med att ge.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Skulle ni vilja lägga ut bilder på era gerbiler? Känns nyttigt att få se när en gerbil är överviktig. Känner själv att man kan bli lite "hemmablind". :-X
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Överviktiga vet jag inte, för en väninna till mig säger alltid "vad smala de är, mina jag hade var så stora". Men själv tycker jag de är överviktiga och mulliga så de går på 24/7 bantning eftersom de väldigt lätt lägger på sig tyvärr. Måste även kolla maten ordentligt, men min mamma gillar att skämma bort de i smyg trots att jag säger ifrån varje gång jag upptäcker henne.
För att se om en gerbil är överviktigt så brukar man kunna upptäcka fettknölar i tex. nacke.
Jag själv (efter att bara utgå ifrån en enda bild, så svårt att säga egentligen) tycker inte gerbilerna i inlägg #7 ser överviktiga ut. Utan ser ut att ha normalt gerbilhull. Men som sagt svårt att se sådant på bild, då vinklar, ljus och skuggor spelar stor roll i hur något uppfattas på ett foto. Foton kan lätt luras i hur det egentligen ser ut om man själv skulle se gerbilerna personligen.
Sedan ska man kolla på helheten när det gäller att bedömma om en gerbil är överviktig eller inte. Ser kroppen harmonisk ut gentemot gerbilens storlek så behövs inga åtgärder tas. Ser gerbilen klumpig ut gentemot sin kroppsstorlek då kan det vara bra att kika lite på vad man skulle kunna göra. Oftast räcker mer motion långt.
Man ska även ta könen i beräkning. Hanar är oftast större i kroppsbyggnaden än tex honor. Så dessa bör man inte jämföra med varandra iaf. Honor är oftast slankare i deras kroppstyp utan att för den delen vara smala. Känner man ryggraden på sin gerbil, då är gerbilen för smal.
Att plocka bort fröer och nötter är jag emot. Dessa innehåller mycket viktiga ämnen som gerbilerna behöver i sin kost, så dessa ska man inte utesluta helt. Utan där man ska börja när en gerbil är överviktig är att ge motion, samt att se över sättet man matar sina gerbiler på. Tex. ska man inte fylla på matskålen innan den är i princip helt tom, på detta sätt undviker man att det endast äter godsakerna och lämnar resten som de också måste få i sig. Gerbiler är helt enkelt selektiva ätare och detta måste man ha i åtanke. Så i princip tom matskål innan påfyllning, då håller man gerbilerna i form. I kombination med motion och aktivering. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#8 Vilket bra svar! :-) men då är det lugna puckar här hemma med mina små pluttar. :-)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
#7 och tack för bilden! :-)
#11 Lite mullig ser hon ut att va. Men tycker inte alls att det ser ut att vara mycket. Men återigen, jätte svårt att bedömma sådant via fotografier då hållning, vinklar etc. som jag nämnde tidigare spelar in i hur en gerbil uppfattas på bild.
Sedan spelar även åldern in. Äldre gerbiler brukar bli lite mulligare med åldern eftersom de är mindre aktiva än unga.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#12 aha, okej vad skönt att höra att det ändån inte var så så farligt! Jag har redan märket att hon är blivit liiite smalare så jag hoppas att hon snart blir som vanligt igen:-) Tack för hjälpen alla!