Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 786 ggr
Limpan-1
1

Honor eller hanar?

I år ska jag köpa 2 gerbiler, jag har haft andra djur tidigare men inte gerbiler.
Jag vet däremot inte om jag ska köpa 2 honor eller 2 hanar. Finns det några för och nackdelar med könen?

lollynonna
1

Vad kul! Vad jag har märkt hemma hos mina är det hanarna som gräver och gnager jättemycket,honorna bäddar och gnager. Och mina förra hanar hade mycket lätt att gå upp i vikt,medan mina honor har lite svårare för det.Också luktar hanarna ett gnutta mer,men inte så värst mycket. Det är väl det som är "skillnaden" på honor och hanar hemma hos mig. Sen kan det ju självklart vara annorlunda!:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Limpan-1
1

#1 Tack så mycket :)

Anne.K
1

Hemma hos mig finns inga direkta skillnader mellan honor och hanar. Utan alla skillnaderna som finns varierar på individnivå här hemma. Jag har ca 30 gerbiler hemma, och märker ingen direkt skillnad könen emellan. Utan som sagt endast skillnader mellan individer.  Vissa honor här hemma är superaktiva, medans vissa hanar är lugnare. Sedan har jag även superaktiva hanar och lugnare honor. Jag har honor som gräver riktigt stora tjusiga tunnelsystem, och hanar som inte alls är intresserade. Jag har hanar som gör fina tunnelsystem och honor som inte är intresserade… Osv… Så min personliga erfarenhet är att skillnaderna sitter inte på könen utan individerna. :)

Det annars stora skillnaden mellan honor och hanar är att honor är mer revirshävdande än hanar. Detta innebär att honor brukar fungera sämre i större grupper, men i par fungerar dom bra. Hanar däremot brukar fungera fint i större grupper på 3-4 stycken så länge en tillräckligt stor bur erbjuds. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
1

OBS! Är man nybörjare på gerbiler så ska man oavsett helst inte ha fler än 2 gerbiler tillsammans oavsett kön. Detta för att som oerfaren gerbilägare så vet man inte vilka signaler man ska se efter ifall det skulle bli osämja i en grupp. Ville bara tillägga detta.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lollynonna
0

Ja jag håller med Anne,och som sagt så är det väl ingen skillnad direkt.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

CalippoTwisterTulo
0

Hanarna brukar VANLIGTVIS ha lite lugnare temperament, eftersom honorna brunstar ibland och då kan de bli oroliga. Men jag har ett par jättemysiga honor! Som Anne sa så luktar ju hanarna tyvärr lite mer och har större anlag till cancer på doftkötlen.. Alla raser och kön är helt enkelt vanligtvis lika mysiga beroende på hur man behandlar dem :D.