Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 679 ggr
Ylvut
0

Lite panik här, behöver hjälp

Hej hade liten hälsokoll på mina två tjejer imorse när jsg upptäckte att min ena gerbil in kunde öppna ena ögat ordentligt. Min sambo tror att det bara är att hon fått gojs i ögat men jag är lite orolig att det är värre. Jag vill helst ta henne till vetrinär idag men min sambo vill avvakta tills imorgon eller inte gå dit alls egentligen.

Borde jag åka in akut idag eller avakta och se till imorgon?

bifogar bild i kommentaren

Ylvut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Ylvut
0
Ylvut
0
Ylvut
0
Ylvut
0
Ylvut
0
Ylvut
0
Ylvut
0
Ylvut
0

Kommer ju bara upp en massa tomma inlägg så får försöka lägg upp den bättre bilden snart

Ylvut
0
Ylvut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Anne.K
2

Hur är allmäntillståndet på gerbilen? Är hon som vanligt eller tröttare/hängigare än vanligt?

Om hon är pigg och aktiv som vanligt så kan du testa att köra med ögondroppar ett par dagar. Silk eye brukar funka bra. Bara en droppe i det irriterade ögat per dag i ett par dagar bara. Blir det inte bättre så kontakta veterinär för vidare rådgivning. 

Är hon däremot tröttare och hängigare så finns det lite saker att ta reda på. Vad går hon o för strö? Rinner nosen? är hon uppburrad? Detta kan då tyda på allergi hos gerbilen. Och oftast är det allergi mot spånet. Och då kan man testa att byta spån till något som dammar minimalt och se om gerbilen återhämtar sig efter några dagar. Hjälper inte det eller gerbilen blir sämre, så ska veterinär kontaktas.

Det är alltid din skyldighet som djurägare att ta djuren till veterinär om de är i behov av vård. Så strunta i vad din sambo säger, och gå efter din egna magkänsla.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[[dvärgkaniner]]
0

Hon kan ha ögoninflammation.

[selmatelma1]
0

Ta henne till vet.

Ylvut
0

Nu på kvällen så var ögat fullt öppet men det var lite små sårigt såg det ut som runt om så ska ta henne till vet imon för säkerhetsskull. Ska bara få tag i någon med (bor i en ny stad)

Förhoppningsvis så är det inget allvarligt