Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 549 ggr
camilla85
0

Kan ni berätta lite om era sötingar?

Jag har gått och blivit lite intresserad av gerbiler men vet egentligen inget om dem. Håller på att läsa lite här och där. Men jag skulle vilja veta vad ni tycker om dem som husdjur. Gillar de att komma ut och umgås med dig, var de lätta att få tama, vad tycker de om för mat, hur ofta städas deras bur mm. Berätta gärna allt ni vill Glad.

emmsaaan
0

2 st av mina 3 gerbiler heter Ella & Tara. Ella är black och Tara är DEH. Köpte dom av djuraffären (tyvärr) och Ella var väldigt tam redan från början. Visste inte så mycket om gerbiler då, vet myyycket mer nu. Då hade jag tex inte så mycket spån. Sen när jag lade i mer spån så blev dom otama. Kommer ALDRIG ur sina tunnlar. Vet seriöst inte vad jag ska ta mig till ;) Dom tycker om att springa på golvet och det tar ca en halvtimme att fånga in dom. Tara älskar att bita på min "fransgardin" som hänger ner till golvet. Och Ella älskar att vara under sängen. Just nu har dom vanlig hamsterblandning + annan specialfoder. Deras bur städas ca varannan eller var 3e vecka.

mina första gerbiler, Laila(lilac) och Diddlina (min systers) födda 2003. Blev tama direkt efter 2 dagar. lärde sig hoppa upp i min hand och kunna bita på kommando. Min Diddlina fick cancer i benet, och bet av det! Ni behöver inte kommentera att jag ska avliva henne eller något, hon mår bra nu. MinMinMin Laila dog 3 augusti 2007. Diddlina bor kvar i det största akvariumet och mår bra.

Kanske inte var värt att veta, men ville passa på att berätta lite om mina älsklingar <3

[Maria-Gerbiler]
0

Jag har endast en gerbil nu, hon heter Piff och är en egyptisk gerbil. Jag blandar egen mat till henne.

Jag köpte henne för 2,5 år sedan i en djuraffär (tyvärr) och hennes syster fick också följa med mig hem. Hennes syster Puff dog för någon månad sedan av okänd anledning. Piff älskar att få komma ut och springa i rummet, såfort jag sätter ned handen i buren klättrar hon upp på den för att hon vet att hon ska få komma ut. Hon har blivit jätteduktig på agility och kan stå på bakbenen på befallning, komma när jag kallar på henne och sätta upp tassarna på mitt finger. :P Efter att Puff dog så blev hon mkt livligare, men nu är hon lugn igen efter ganska mkt jobb med henne. När hon var liten så fick hon ett sår på svansen så att en liten bit av spetsen lossnade, men hon verkar inte bry sig om det.

Hon kanske får kompisar snart för jag gick till en djuraffär idag och frågade om jag fick beställa hem egyptiska. Men det kan ta några veckor innnan de små liven kommer. :) Om det fanns någon som gerbiluppfödare som födde upp egyptiska så skulle jag välja det i första hand men jag har inte hittat någon som föder upp. Men vem vat, om några år kanske jag tar någon kull på egyptiska gerbiler så att det finns någon sådan uppfödare i Sverige.

camilla85
0

Vad är det för skillnad på egyptiska och andra gerbiler? Har du bild?

[Maria-Gerbiler]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Oj, det finns ganska många skillnader, egyptiska härstammar från egypten och mongoliska från mongoliet, väldigt logiskt. :D Det finns också olika sorter av egyptiska, jag har en Gerbillus Perpallidus och den har smalare fötter. Hon har också mindre hår på svansen.

[Maria-Gerbiler]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man fötterna.

SchackMatt_
0

Jag har fyra gerbiler (3honor och en hane,) dom bor i två seperata burar, ett stort akvarie och en duna bur. Jag köpte dom i en djuraffär (tyvärr) men dom har ett jättehärligt temperament och dom är inte sämre för det.

Jag städar buren ca varannan vecka, men jag brukar röra om i spånet i akvariet lite oftare så de hela tiden får möjligheten att bygga nya gångar och därmed är aktiverade. Jag brukar ta ut dom och låta dom springa på golvet lite då och då, dom älskar att få komma ut. Hanen som jag har i Duna-buren är 2½ år och supertam, lilla bebis-rumskompisen har jag dock inte fått lika tam. Några dagar efter att jag kom hem med mina två honor tänkte jag köpa en till gerbil som hade vart i samma bur i djuraffären, men det visade sig att det inte funkade alls bra med den nya lilla honan fastän dom hade delat bur tidigare, så jag testade att sätta ihop honan med min ensama hane, det funkade förvånadsvärt bra och redan samma dag ligger som och t o m sover tillsammans : D

Dom äter en spec "gerbilblandning" som jag har fyllt ut med en osötad musli p g a att jag tyckte att blandingen inhöll alldeles för mycket feta fröer. Dom brukar få nån form av tilläggs foder som kan vara allt från grönsaker, köttfärs, knäckebröd osv.

Det var lite om mina ökisar! :D

camilla85
0

Gerbiler verkar inte vara lika krävande som råttor eller tror jag fel? Har bara erfarenhet av råttor när det gäller smådjur. De vill vara ute flera timmar om dagen annars mår de dåligt. När man läser om gerbiler så verkar de bara behöva vara ute lite då och då.

#6 Kan man ha hanar och honor tillsammans? Föröka de sig inte?

EmmaG
0

Jag har ju både råttor & gerbiler.
Personligen föredrar jag råttor, men det är ju olika för alla!
Och visst är det stor skillnad mellan dom.
Gerbiler är ju aktiva på ett helt annat sätt..svårt att förklara =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

PunkFisk
0

#7 Jo de kommer kanske föröka sig, men detta var en nödlösning eftersom det inte funkade med dom andra gerbilerna. Det är ganska roligt med bebbar?

tjiggit
0

Jag tänkte berätta för dig om mina två hanar.

De är väldigt tama, jag brukar ha dem ute på köksgolvet då jag äter frukost och de spenderar tiden med att springa upp och ner för mina ben och hoppar gärna upp på köksbordet med och de får. De skall vara med hela tiden och blir väldigt missnöjda om de inte får komma upp ur buren och hälsa när man går förbi. När de är i köket är det roligast de vet om jag öppnar ett av köksskåpen så att de kan hoppa in där och undersöka vad som finns. Tyvärr är de ju gnagare och gör skäl för sitt namn! De biter sönder det mesta de kommer åt som bla bordsunderlägg, lister och soffan…. suck! Men jag gillar dem ändå :) Om de träffar någon de inte känner så väl, exempelvis min bror, mina vänner eller andra som bara kommer på sporadiska besök så blir de lite mer på sin vakt, är inte alls sitt vanliga jag utan kan tom nafsa den som inte låter de vara ifred. De känner alltså lugnt igen sin familj från andra människor…

Embla_
0

Jag berättar väl lite om mina då…

Vi köpte tre honor i en djuraffär för ca 2 år sedan. En dog tyvärr efter 1 och ett halvt år av en olyckshändelse, men dom andra lever fortfarande och har det bra :) En är väldigt livlig och har mkt spring i benen, medan andra är lugnare. Dom har helt olika personligheter! :)

Min erfarenhet av gerbiler ( = bara dom jag har i stort sett…) är att dom är nyfikna, intressanta, sällskapliga och mysiga. Dock är inte mina särskilt tama eller sällskapliga med MIG men dom är väldigt fina ändå! Gerbiler är ett lättskött och väldigt charmigt djur - man kan bara älska dom :)