Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 558 ggr
4klöver
0

Hur göra? flera gerbiler eller ej?

Hej. Jag tog emot akut två gerbiler i söndags. En hona och en hane på runt 1.5 år. Vi har pratat tidigare om gerbiler dock ville vi vänta ett tag så vi båda kunde läsa på tillräckligt mycket om gerbiler innan vi köpte. Är alltså helt ny på arten. Jag vet att det är flock djur och bör därför ha en varsin kompis. Dock verkar det som att dessa två sötnosar levt själva hela tiden. honan bodde i egen bur från sina syskon från födseln/ett par veckor gammal. Nu är då min fråga ska jag köpa två till (en hona och en hane) eller ska dom få fortsätta bo ensamma? Just nu delar dom på ett terrarium med vägg i mellan sig.

Anne.K
1

Hanen kan du skaffa en bebiskompis till iaf. (runt 6-7 veckor gammal)

Honan däremot kan vara knepigare. Honor som vant sig vid att alltid bo själva kan vara mycket svårare att introducera nya kompisar till, så det är något man bör vara medveten om. Och eftersom ni är helt oerfarna med gerbiler så känner jag nog ändå att det inte är något ni ska ge er in på att försöka med.

Däremot tycker jag ändå att honan ska ha en chans till en kompis, så om jag hade varit er så hade jag tagit kontakt med en uppfödare nära er och frågat om hjälp med introduceringen med honan och en bebishona (som är 5-6 veckor gammal). Då kan honorna bo hos uppfödaren under introduceringen så ser uppfödaren till att allt går rätt till mellan honorna.

Hanarna bör ni däremot klara av själva att introducera bara ni följer instruktioner noga. Jag föreslår att ni även där tar kontakt med en uppfödare så kan ni få en genomgående steg för steg instruktion om hur man går till väga. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[selmatelma1]
0

Du bör skaffa en honbebis till honan o hanen en hanbebis

[[dvärgkaniner]]
0

Var finns du?

Jag har nämligen 6 stycken gerbilungar, som blir leverans klara tidigast om två veckor då dom är 5 veckor.

4klöver
0

Är det bättre att alltså gå via en uppfödare än djuraffärer? Jag har tittat på blocket men alla bor så himla långt ifrån. Hon jag tog dom av hade försökt para ihop dom en gång dock vet jag inte så mycket då hon helt plötsligt slutade svara på mina frågor om dom :/ Dom verkar inte må jätte dåligt ännu Tack o lov men letar som en tok nu efter varsin kompis och måste köpa nya burar till dom så vi får plats med 2 sötnosar i två olika burar. Funderar på lådorna från Ikea jag sätt många använder.

4klöver
0

Jag finns i Eskilstuna :)

Anne.K
0

#4 nu är jag ganska partisk då jag själv är registrerad gerbiluppfödare. Men ja det är mycket bättre att gå genom en seriös uppfödare än en djuraffär. Via en djuraffär är risken stor att du kommer bli itutad fel information, samt få fel kön på eventuella ungar om du köper.

Anne.K
0

Dessutom får du mycket mer support och stöd från en uppfödare än från en djuraffär.

4klöver
0

Vill absolut inte ha fel kön. Inte alls redo för ungar ännu om jag ens någonsin blir redo för det, hur gulligt det än är så men jag måste ju lära mig mera först innan ett sånt stort steg tas :) Men då får jag istället leta efter en uppfödare och hoppas på att vi snart kan köpa en varsin kompis åt dom :) Som sagt hade ju tänkt vänta och hinna läsa på plus fixa precis allting innan vi fick hem två gerbiler. nu har vi fixat till så gott vi kunnat så dom ska få det så bta som möjligt tills jag hinner åka iväg och handla allt som behövs :)

4klöver
0

#3 vart finns du?

[[dvärgkaniner]]
0

#9 Jag finns i Nordmaling Västerbottens län 🙂
Kan ibland kunna ordna transport.