Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 627 ggr
PetQueen
0

skaffa gerbiler!

Hej! Är helt ny på gerbiler.ifokus då jag går i tankarna kring att bli gerbil ägare! :) har funderat länge, länge på detta och läst på väldigt mycket (framförallt på gif) Så nu när jag är ganska så säker (dock inte HELT säker) på att skaffa två eller tre gerbiler har jag några få frågor :) Jag har god erfarenhet från andra smådjur som marsvin, hamstrar och råttor. 1.Jag har ett 160 liters akvarium med måtten 100x40x40. är det bra för två/tre gerbiler? naturligtvis ska jag göra ett lock så att de ej rymmer. 2 hur ofta ska jag rengöra akvariet? tänkte ha ca 20 cm högt spån (aspspån) 3. Går hanar eller honor bäst ihop? eller är det ingen skillnad? kram!

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Prenova
0

Vad kul att du också hittat in till gerbilvärlden! 😉

1. Det låter som en bra storlek.

2. Att städa rent en gång i månaden brukar räcka för mig. (Riktigt bra spånval du gjort!)

3. Honor och hanar går lika bra ihop, tror dock att det är lättare att ha hanar om man vill ha 3 stycken då honor föredrar att vara i par.

Cochon
0

1. Buren blir jätte bra. =)
2. brukar också städa 1 gång varje/varannan månad. 
3. Honor är mer revirbenägna än hanar, så om man ska ha tre är hanar att rekommendera. Själv har jag endast två honor så har ingen erfarenhet va gerbiltrios, men har läst att det lite är som en tickande bomb. Att de kan komma överrens hur bra som helst, men nästa dag kan de vara storbråk och man måste skilja dem åt. Men som jag har förstått det så går vissa trios ihop hela livet medans andra kan ryka ihop lite när som helst i livet.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

PetQueen
0

#1 #2

Jaha okej, så det bästa är att ha de i jämna antal då? förutom när man börjar komma upp runt 5/6 styckna. Är såå sugen på att ta hem ett par gulliga tunnelgrävare, men vill verkligen inte göra ett impulsköp. Är kluven mellan att antingen skaffa möss eller gerbiler.. Hmm :/ Vill ju att djuret ska trivas så bra som möjligt. 

Tja, vi får se vad som händer, men även ifall jag skulle välja möss nu, vet jag att jag kommer skaffa gerbiler senare i livet! De är alldeles för underbara att passera. Tack så hemskt mycket för er hjälp! Det uppskattas jätte mycket :)

Disyerto
0

Att ha trios är inget jag skulle rekommendera för en förstagångsägare, då man som mer van gerbilägare lättare känner igen de små nyanserna i beteendet som tyder på ankommande bråk. Därför låter 2 stycken som ett bra val i ditt fall.

Kan inte uttala mig om möss, men gerbiler är verkligen helt underbara. Själv är jag förtjust hur de har så tydliga personligheter och är livfulla.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Cochon
0

#3 Nja, 2 är det optimala antalet på gerbiler. 🙂🙂 Har faktiskt aldrig hört om någon som har fler än tre. 🤔

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

BjornKraft
0

Jag har 5 tjejer tillsammans. En mamma med honor från två olika kullar. De har vuxit upp tillsammans och löser hierarkin jättefint. Två ska snart flytta ifrån gruppen då de ska säljas, jag har 10 gerbiler hemma och måste få ned antalet :-)

“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson

[selmatelma1]
0

Städar burarna när det behövs.

PetQueen
1

hej alla. Jag ville bara säga att jag är jäätte tacksam för alla era råd och att ni hjälpt mig med mina frågor, men jag valde möss tillslut. Det är inte för att jag inte tycker om gerbiler, för det gör jag verkligen! varför jag valde möss i dagsläget är för att möss passar mig bättre just nu, med tanke på min livssituation. Jag kommer absolut bära med mig allt ni sagt och säger tusen tack igen ;) låter som att jag gör ett avsked eller nåt haha.. Det blir definivt gerbiler i framtiden :P

Cochon
0

#8 Äh, då får det bli gerbiler en annan gång. 😉Hoppas det blir bra med mössen! 🙂

PetQueen
0

#9 tack ^.^