Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 521 ggr
[Gerbiler100]
0

Frågor om handparning

Jag har 4 gerbiler, som är uppdelade i 2 burar. Bur 1: Anna - 6 mån Mona - 5 mån Bur 2: Sara - 3,5 år Peter - 6 mån Jag funderar på att handpara Peter och Anna, och har därför ett par frågor. • Peter och Anna har aldrig träffats. Jag vet att man brukar ha en delad bur med 2 hanar på ena sidan och två honor på andra sidan. Men eftersom att Peter sitter ihop med en äldre hona så kommer hon nog bli arg på mina yngre honor Anna och Mona. Därför kommer Anna och Peter träffas för första gången när de ska paras. Brukar det bli bråk om de aldrig träffats förut, eller brukar det gå bra ändå? • När de nu ska tillbaka till sina burkompisar tänker jag "gnugga" in dem med spån från deras burar, allt för att de ska lukta som vanligt, men jag funderar på om Sara kommer känna att Peter luktar från en annan hona och då bli aggressiv. Brukar det gå bra att sätta tillbaka dem till sina vanliga burkompisar? • Om nu parningen går som den ska och det inte uppstår något bråk så funderar jag på hur Mona kommer att reagera när Anna föder ungarna. Anna är ju den dominanta, men kan det ändå hända att Mona inte tolererar ungarna och biter ihjäl dem, eller kommer hon att finnas där som "barnvakt"? Det är ju bara 1 månads skillnad på Anna och Mona, borde det vara större åldersskillnad mellan honorna när man ska handpara en utav dem?

Anne.K
1

Du bör inte para hanen som är med din gamla hona. Då när han lärt sig hur det fungerar så finns risken att han då triggar igång din gamla hona. Och en så gammal hona bör absolut inte få ha ungar. Så jag tycker du ska lägga ner tanken tills din gamla hona har avlidit. Det är även bättre ur hälsoaspekten att vänta tills hanen blivit äldre innan han paras för då hinner du se om han verkligen är en frisk individ och inte utvecklar sjukdomar med åldern. Samt att du får mer tid på dig att utvärdera honom för avel.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning