Bushy tailed jird
Hej! Jag kollar på olika gerbilsläkten och hittade bushy tailed jird. De verkar lätta att sköta och jag har hittat ganska mycket bra fakta om dem. Men har någon av er hört talas om den? Var kan man köpa dem och ungefär vad ligger priset på? Och den sista frågan är om de ska bo ensamma eller två och två? Har ev hittat ett stort akvarium den/de skulle få bo i isf.
Har hittat typ all fakta utom det:/
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Också nyfiken på det. :)
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Fråga också på exotiska djur i fokus om du inte redan gjort det :) de brukar ha koll!
Vet inte heller tyvärr,men kul att få höra talas om fler än bara den mongoliska gerbilen. :-)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#3 Det finns många olika jirdar och jerboas och det är verkligen kul att få se vilka som liknar gerbilen på olika sätt. En sort jag hittade är nästintill identisk med våra mongoliska gerbil men kraven är inte lika alls nästan. Och denna jird (bushy tailed jird) skulle jag lätt kunna ta hand om och sköta. Och det är det man måste kunna eftersom de flesta lite ovanliga djur kräver stora burmått.
// Linah
Gerbilsidan
De ska bo minst två och två precis som gerbiler, tror jag :)
Finns nog inga i Sverige, brukar vara så med de mer ovanliga arterna. Finns de så är det någon som importerat och tagit ett par kullar, brukar inte bli mer än så. För några år sedan fanns det uppfödare i Finland vet jag, men jag vet inte hur det ser ut där just nu. Kanske du kan mejla och kolla med deras gerbilförening. Men du får nog räkna med att resa en bra bit och vänta ett bra tag :)
#5 Jo jag misstänkte det. Ja det tror jag också att de ska. Har inte riktigt hittat info om om de ska bo i par (hane/hona eller samma kön) Eller i flock. Men om jag skaffar mig några hade jag tänkt ha 4 st (2 tjejer 2 killar) Och i olika burar. Men jag ska kolla med de i finland:)
// Linah
Gerbilsidan
Skriver här också så andra som är intresserade vet.
Dom har funnits i Sverige men jag tror inte det finns någon som håller dom i dagsläget.
Dom går under djurparkslagen och därför räcker det inte med ett akvarium.
Hälsningar Malin
2 m² om insynsskyddat ovanifrån, annars 4 m².
Hälsningar Malin
#7 #8 Jasså :0 Det jag har hittat om dem stämmer alltså inte. Då får jag väl kolla vidare på vad mer jag hittar om dem:)
// Linah
Gerbilsidan
#9 Det du hittat är antagligen inte svensk fakta?
Hälsningar Malin
#10 Nej en hel del engelsk men lite svensk också. Men de har ju andra regler i utlandet.
// Linah
Gerbilsidan
#11 Precis :)
Blir du osäker kan du allltid gå in på jbv och kolla L80 och L108
Hälsningar Malin