Två sömntutor?
Hej! Jag är ny i Gerbilvärlden.
Vi har fått överta/rädda två gerbilbröder från Avlivning så nu är vi ägare till två jättefina och 1-åriga gerbilhannar.
De har bott här nån månad nu och jag tycker de sover hela tiden. Mer än någon av mina hamstrar har gjort som alltid kommit fram och kollat läget när de hört att vi varit i rummet eller lärt sig att det vaknas gott käk vissa tider på dygnet.
Killarna bor i ett akvarium fyllt med spån, marsvinshus, lite trärör, äpplegrenar och de får även kartonger och hushållspapper att greja med.. men de är mest inne i sitt marsvinshus och sover. När de väl är ute så dricker de lite, eller badar sandbad men sen är det inte så mycket mer. De vill inte ha "godisar" som jag bjuder på och om jag sätter en skål med grönsaker, frukt eller nötter i buren hos den så rör dom knappt detta. De är inte sugna på nåt och det blir även svårt att få dem handtama då inget jag har i handen eller bjuder på lockar dem. De äter bara sitt eget foder ur skålen.

Är det normalt att de ska sova så här mycket och att de är så lugna, och varför vill de inte äta något som jag bjuder på? De äter det inte ens om jag lägger det på golvet när de får vara ute eller i sin rasthage. Kan man fjäska med nåt som får dem att bli intresserade eller ska jag plocka bort marsvinshuset så de inte kan ligga där som kungar och sova som i dvala.. och så får de sova i nåt lite mindre och kompakt hus och kanske bli mer delaktiga i yttervärlden?
Hur får jag dem att bli intresserade av mig och livet utanför akvariet när jag inte kan locka med något? De är inte alls så där som jag läst att Gerbiler är. Dvs nyfikna och aktiva.
Tack på förhand.
Det kan vara så att dem är inne i en liten "sov" period. Mina brukar hamna i en sån ibland och då blir dem inte så jätte aktiva och sover för det mesta.
Det du kan göra är att minska spånet så att dem inte kan gräva ner sig så jätte mycket så att dem kommer fram mer och inte håller sig under "jorden" så kan man få dem snabbare handtama så att dem inte springer och gömmer sig hela tiden. Sen har jag av egen erfarenhet märkt om man är där väldigt ofta när dem är vakna och pratar osv. med dem så kommer dem komma fram osv. när man är rummet.
Sen vad är det du har erbjudit dem för godis och för färskmat?
Hos mig är solrosfrön och pumpafrön stor favoriterna när det kommer till godis och när det kommer till färskmat så är ärtor, majs och pasta stora hitten hos mig.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag hoppas det är en sovperiod de har för som det är nu så ser jag dem knappt. Jag pratar med dem hela tiden ifall de skulle få för sig att lyssna.
Godiset de får av mig är olika fröer och nötter som jag har i handen eller lägger på golvet, och annat jag försökt med är ris, pasta, gurka, sallad, majs, bönor.. tja det mesta som min gamla dvärghamster gillade när man la i en liten skål. Det enda jag inte försökt med är nåt animaliskt men jag tänker att om de inte gillar eller äter nåt av det jag innan försökt med så lär det inte spela nån roll med lite okryddad köttfärs eller en liten skärva kyckling heller. Det får bli nåt som de kan få testa senare om de blir mer tama och de tar en nöt eller liknande. Animalisk mat kan ju lätt försvinna i spånet och bli dåligt också så det är ju bra om de äter upp det direkt.
Även om bröderna är skittråkiga så måste jag säga att jag uppskattar att de inte luktar nånting. Dvärghamstern luktade ju lite illa ibland innan man städade toan och liknande men de här små krabaterna märks knappt att de lever. Bara på att de skvätt sågspån här och där. :-) Och de är väldigt söta. ❤️