Vad tycker ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg på Therese Lindgrens video,och jag tycker att hon har så fel i nästan allt hon säger. Visst har hon rätt att det är inte bra att hålla dem i små burar,men att till och med kalla sin följare för jävla idioter för att de skickar en bild på sin hamster? Detta kan bli ett hett diskussionsämne,det vet jag.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag såg också den videon och blev rätt så upprörd faktiskt..
Visst, djuren får inte vara ''vilda'', men det är knappast så att vi stänger in dem i en jätteliten bur och aldrig tar hand om dem, vilket jag tyckte att hon fick det att låta som.
Jag tycker minst sagt att det känns som att hon klagar på folk fastän hon inte riktigt vet vad hon pratar om, då hon inte verkar ha minsta aning om att många har ett akvarium på flera 100 liter till sina gerbiler där de får gräva, att de släpps ut dagligen för att springa av sig, att de har speciell sand att tvätta sig i och att vi gerbilägare tillgodoser dem med andra grejer som ersättning för det lilla som de inte kan få i sig eller hålla på med när de är i ''bur''.
Hon tyckte ju dock inte att det var fel att ha hund eller katt, men det är ju precis samma sak som då gerbiler t.ex. Att ha en gerbil i ett stort akvarium kan säkert liknas med att ha en mellanstor hund i en lägenhet (vilket hon själv t.o.m har haft väl?).
Blir nästan lite chockad när hon nästintill attackerar sina följare, jag tror absolut att det verkligen kan få yngre att bli riktigt ledsna, de ville kanske bara visa upp sitt supergulliga marsvin för deras idol och så svarar hon såhär?!
Det är inte okej.
Ledsen för alldeles för långt inlägg, var bara tvungen att skriva av mig lite.
#1 Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva men jag håller med till 100%! Ja och hon säger "jävla idioter" "dum i huvudet" Osv till oss som har djur? Och kul för de att få höra det från deras idol liksom! Och denna månad har hon till och med fått 70 kg post! Och så trycker hon ner hennes följare på det här viset? Jag gillade henne förut,men nu är det helt tvärt om. Och jo hon har haft 3 eller 4 hundar,och en av dem tror jag var en sankt bernad. Och för mindre än en vecka sen skulle hon ju skaffa hund sa hon…?
// Linah
Gerbilsidan
Undra hur hon tänker -.- En häst står i en box och en hage vilken är en form av bur. En hund och en katt är fast i ett hus vilket är en form av bur. Sen så borde hon även vara emot naturreservat för vissa av dem har staket runt sina reservat vilket är ännu en gång en slags bur. Suck!
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Ni har helt rätt, skönt med några som också reagerade starkt på hennes video, trodde först att jag kanske överreagerade men nej..
Jag var också en av dem som såg upp till Therese, hon verkar alltid så glad, trevlig och snäll. Dessutom gillar jag att hon står för det här med att man inte ska använda äkta päls osv, för vi VET faktiskt att djuren som pälsen tillverkas av oftast inte har det bra. Men man undrar ju vad i hela fridens namn som hon grundar sina åsikter på runt husdjurshållning.. 🤔
Kan hålla med om att djur som sitter i burar där de inte kan få utlopp för sina naturliga instinkter inte är bra. Jag tror de flesta av oss här inne kan bli lika irriterade som tjejen i videon när vi ser ensamma gerbiler sitta i pyttesmå gallerburar. Det är inget värdigt liv, visst är det så.
Men jag ser inget fel i att hålla djur i burar där de har gott om plats, god mat och mycket aktivering. Om vi ska börja tala lycka (om smådjur ens kan känna det?) så tror jag snarare att ett liv i bur är lyckligare eftersom det innebär betydligt mindre stress då de slipper bli jagade av rovdjur och de slipper andra, liknande stressframkallande moment som de annars lär stöta på i det vilda. De slipper drabbas av saker som svält, väderomväxlingar, andra gerbiler som inkräktar på det egna reviret o.s.v… Det finns mycket som kan förekomma i det vilda.
Smådjuren är för övrigt också domesticerade eller åtminstone delvis domesticerade sedan många generationer tillbaka, det vill säga att de har anpassats till ett liv hos människan. Precis som hon själv är inne på går det inte direkt att släppa ut djuren i naturen igen.
Jag tror helt enkelt att vilda djur hör hemma i naturen och tama/domesticerade djur hos människan. Jag skulle aldrig få för mig att plocka in en näbbmus från skogen och stoppa ner i en bur. Men att ha gerbiler vars förfäder fötts och levt i fångenskap de senaste 85 åren ser jag inga problem med att hålla i bur.
Jag antar att hon är nån sån videoblogg tjej som folk tittar på för att hon har en, enligt normen, "snygg" yta. Rekommenderar att läsa en bok istället för att lyssna på alla "Blondinbellor" som frodas på YouTube. Dela inte sånt här på forum och FB, etc. Ni förser bara deras bankkonton med reklampengar.
Gällande det hon säger… Som de flesta av dessa videobloggerskor har hon en extremt ensidig syn på sina åsikter, men det är troligen syftet. Det är då och bara då som man får följare och kommentarer på sina videos. Hade hon haft en balanserad åsikt med heltäckande fakta (för och emot) så hade hon inte haft några följare.
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
Jag kan bara instämma med #5 och #6 om detta. Kunde inte sagt de sakerna bättre själv.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag blir ju själv bara så otroligt arg på henne då hon tycker de är mer rätt att ha hund i en liten lägenhet mitt i Stockholm. Hon försöker argumentera med att dem får ju komma ut och gå men jag kan inte kalla Stockholm som nära deras naturliga miljö och dessutom går dem oftast konstant i koppel när man går ut och går med dem. Det tycker jag är mer sjukt än att förse en samling gerbiler en stor bur med stora gräv möjligheter. Blir så arg att hon inte tycker de är fel att ha hund,katt eller häst! Usch, om man ser på deras bostadsyta i förhållande till deras storlek, och jämför med bur djur så har ju bur djuren oftast mycket större utrymme! Nä usch tycker hon är sån hycklare!
Gillar dessutom inte när hon säger att kaniner ska springa i 80km/h i det vilda. Jag tror knappast det är något kaninen vill, utan det är något som är nödvändigt för deras överlevnad. Klart att dem tycker de e kul o springa runt o leka som de flesta, men de är knappast för skoj skull de springer 80km/h.
Och som du säger #6 så har hon väldigt ensidig syn på detta, men själv säger hon att hon har ingen respekt för dessa personer och kommer strunta i alla som försöker förklara att bur djuren faktiskt har det bra, för hon anser det är fel oavsett vad och då tycker jag igen, hon är en hycklare och de uppskattas inte.
Nej ingen respekt från mig och hoppas så många som möjligt börjar bojkotta hennes kanal då hon är så taskig mot hennes beundrare och kallar dem hemska saker och sen klagar på dem för att dem inte kan ta kritik. Man ska inte stödja såna här personer då dem bara finns för att provocera varesig dem vill erkänna det eller inte. Nä fy hon gör mig så arg!
Jag håller med er andra! Hon får det att låta som om vi INTE alls tar hand om våra djur, men det för vi. Vi älskar dem över hela våra hjärtan(hoppas de flesta gör det hör inne iallafall. Jag har mina djur i bur men de får absolut tillgång till motion och får den rätta kosten, och dessutom så älskar min kanin sin bur. Hon får också det att låta precis som om djuren lider och vill ta självmord för att de sitter i bur. Det behöver inte alls vara så! Men samtidigt blir jag liiite glad över att hon gör att så t hör inlägg för det känns som om inga "kändisar" bryr sig om djur liksom.
Jag håller med er andra. Jag blir upprörd över hur hon kan säga sådär.
Tack och lov! Therese har nu precis sagt i en livestream att hon ber om ursäkt för att hon kallat sina följare hemska, idioter osv. men att hon fortfarande står fast vid att själva handlingen är hemsk. Hon sa även att det inte gällde katter, hundar och hästar för att hon tänkt göra en separat video till det. Håller fortfarande inte med henne, men jag tycker det är bra att hon insett att folk reagerat starkt på detta!
Hon har ju inge vett i det hon säger😕
Förmodligen är hon idioten eftersom hon har den insikten och antagligen känner eller behandlar djur så, dumma människa. Blir arg av att höra det hon säger, visst finns det många människor som behandlar djuren illa men alltså denna typ av video är enligt mig inte vettig eller acceptabel. Hoppas hon förlorar en massa på detta och att hon inser vilket misstag hon går ut med.
Jag tar hand om mina djur på bästa möjliga sätt, att hon ens vågar att gå ut med det hon säger?
Hon har formodligen inte läst på om hästar hundar och katter. Eftersom inga av de djuren är något som lever för att vi människor ska ha dem. hundar, hästar och katter är avlade under längre tid än de djur hon pratar om. Något annat kul är att allt de hon bär och sminkar sig med. Såg nagellack och sånt är djur som får lida för det och även om hon är vegetarian så är det mycket djur som får dö för att det hon äter om det inte är eko eller från sverige dödar djur för att plantera bla corn eller hur det stavas. bla bla bla…
Wow… 🤦♂️ Tror faktiskt det är mer naturligt för en gerbil att bo i ett stort akvarium med bra grävmöjligheter och andra aktiviteter, än att en hund bor i en lägenhet. Antar i alla fall att hon inte tänker inreda hela sin lägenhet som en skog eller låta den ständigt få springa fritt utomhus för att efterlikna vargens naturliga miljö (om hon nu har/haft/tänker skaffa hund). Förstår verkligen att man kan tycka det är fel med djur i fångenskap, men vore då intressant att veta varför hon tycker det är skillnad på att ha häst, hund och katt.
Känner att jag är i sånt stort behov av en facepalm-smiley just nu hahah
#14 Ja det är bara så sjukt korkat att hon inte ens vet vad hon snackar om,och det är oerhört viktigt tycker jag om det ändå är ett sånt här ämne…
Jaa vi får väl fråga iFokuskillarna om det😃
// Linah
Gerbilsidan
Jag blev illa bestört av Therese kommentarer på videon. Hon tänkte aldrig på att viss del av sminkprodukterna som hon har KAN ha kommit ifrån dom som testar sminket som hon har på djur. Så det är riktigt fel att inte ta upp om det också. Plus att ifall vi inte skulle ha haft medicin här i världen, så skulle det ha sett mycket värre ut med sjukdomar och sånt. Jag är emot djurförsök, tro inget annat (!!!), men mediciner skulle inte funnits ifall det inte skulle ha funnits djurförsök.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Hehe… Såg att #13 hade skrivit det jag tänkte på. ^_^
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."