Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 547 ggr
ForeverEmma_
0

Lite akut hjälp tack :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej behöver lite akut hjälp Smiley smile

Det är nämligen så att min ena gerbil hade fastnat i gallret i nät i taket och jag är inte hemma utan 4 timmar bort så det är min mamma och resten av familjen som har hand om mina gerbiler. Och min gerbil har fått nu sår på sidan av nosen (lägger upp bild i kommentarfältet) hur ska dem göra? Dem har tvättar bort det värsta med lite ljummet vatten.
Jag har aldrig haft en gerbil med sår innan. Det blöder inte. Men ska dem ta bort sandbadet så det inte bli infekterat?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

pennydog
1

Hej med tanke på att sandbadet är deras toalett oxå så tror jag att det är bäst att ta bort de. Har inte heller någon erfarenhet men sandbadet känns inte som det bästa om dom har sår. Lycka till❤️

ForeverEmma_
0

Lite så jag tänkte också att sanden kan göra så att det blir infekterat och att det kan orsaka så att jag/dem måste åka in med veterinär med henne. 

Som tur så ska jag hem över helgen så kommer hem imorgon kväll så kan få en egen uppfattning av det 🥵

Fluffinen
0

Aj men ser ju ut som ett ordentligt sår de där ju! Hoppas de löser sig för dig och går bra, håller tummarna.

Anne.K
1

Aj då. Ja som sagt ta bort sandbadet tills vidare så att det inte hamnar i såren. Sedan får du nog byta till något tätare nät/galler till burlocket så att inte gerbilerna kan råka ut för samma sak igen. Det är viktigt att inte ha för stora mellanrum, för gerbiler vill gärna gnaga i galler/nät om de kommer åt, och då kan de fastna och skada sig. Så viktigt att se till att det är tillräckligt tätt galler/finmaskigt nät.

I övrigt så är det bara att hålla uppsikt över såren. Var inte där och pilla för mycket, utan låt det få läka ifred. Håll bara uppsikt så att det inte blir infekterat eller försämras på något vis. Gerbiler har mycket bra läkkött så de brukar läka sår och skador väldigt bra.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Fluffinen
0

Tänker att ni ska ha lite extra uppsikt också så att inte någon kompis kommer och ska puttsa i såret hela tiden så de inte får läka ifred.

Disyerto
0

Jag har en kund som har råkat ut för detta. De tog gerbilen till veterinär så fort de kunde, och fick en penicillinkur med sig hem. Hon blev bra igen, men hennes nos är något deformerad idag. Hon var nog värre skadad än vad din gerbil är, vad jag kan se.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

ForeverEmma_
0

Kom hem i går kväll och kunde se för mig själv hur det såg ut. Det har redan blivit skorpor på båda sidorna så tror inte att hon skadat sig så farligt. Och att hon kommer att återhämta sig relativt snabbt. Men kan jag ställa in sandbadet imorgon med tanke på att det redan har blivit skorpor?

ForeverEmma_
0

#4 vet du vart man kan hitta riktigt starkt nät? Har svetsar nät nu som jag lagt dubbelt så det inte är 1x1cm hål så det är nu kanske 0,5x0,5 hål. Men jag tror det kan bero på att det är lite luftigt mellan gallerna som hon lyckades trycka upp nosen lite för långt. Ska tills jag kommer hem på riktigt om 2veckor sätta ihop näten lite tightare med ståltråd :)

Anne.K
0

#8 Det finns svetsat nät med mindre maskor än det du har nu. Jag har någon form av svetsat nät som är väldigt finmaskigt (minns inte måtten, men maskorna är så små att gerbilerna inte kan gnaga öht i det) men starkt och hållbart. Köptes i någon byggaffär (minns inte längre vilken). Går även söka efter putsnät, det är typ samma sak. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning