Vad ska jag göra nu!?
Hej jag har just upptäckt att mina gerbiler har gnagt på det enda i hela buren som är gjort av plast! Jag tänker sätta dom i deras samlar låda på 65 L och ha dom under uppsikt. Dom har en vana att gräva ner hela inredningen och därför såg jag de inte fören nu. Hur mycket spån ska jag ge dom i deras samla för jag vill inte att dom ska gräva ner sig själva eller inredningen. Dom är lite underviktiga och jag vill gärna se till att dom går upp och blir lite tryggare. Hjälp har såna skuldkänslor över att jag inte upptäckte det nu och inte tidigare. Tänk om dom har svalt plasten!?
Kolla om det finns småbitar av plasten i spånet, i så fall tyder det på att de inte har ätit upp den. Förmodligen har de inte gjort det, så jag tror inte du behöver oroa dig särskilt. Många har ju plastinredning till sina gnagare, enligt min erfarenhet brukar de oftast inte äta upp plasten, utan bara gnaga sönder och spotta ut.
Ta ut plastsaken så de inte gnager mer på den, men jag tror inte det är någon fara. Är de skygga och osäkra är det bra att de har någonstans att gömma sig, tänker att de kan bli oroliga om de är i en helt tom och öppen plastlåda, om det var så du hade tänkt?
Angående att de är underviktiga, kolla upp i fall de får rätt mat och kanske ge dem lite färskmat. Jag har själv inte kunskap om vilken sorts färskmat gerbiler kan äta, så jag kan inte säga vad du borde ge dem. Men det borde väl finnas någon artikel här på sidan om det? eller någon annan medlem som är mer kunnig än jag :)
Tack så jättemycket. Dom bor just nu i en samla med ett pastakartong, ett hus, en papptallrik med mat, toapapper och sandskål. Jag ska ge dom lite tid och om dom vantrivs så får dom självklart flytta tillbaks till akvariet. Dom har aldrig varit särskild förtjusta i färskmat men jag ska prova med lite fler saker.
En 65L samla låda är alldelse för liten för två gerbiler. Man burkar säga 50L per gerbil så minst 100L ska två gerbiler bo i.
Sen är det så att gerbiler lever under marken så att dem gräver ner sig är naturligt för dem. Och sen så är dem inte under spånet hela tiden utan dem kommer upp och så. Sen så ska dem minst ha 20cm spån i sin bur så att dem får utföra sitt gräva behov. Sen så kommer inredningen och även maten bli täckt av spån ibland, inredningen för den delen alltid. Det finns inget man kan göra åt det. All mina gerbilers inredning är ner grävt just för att dem ska ha så pass mycket spån.
hur mycket väger dem?
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag vet att 65L är litet men jag vill ha dom under uppsikt i några dagar. Dom väger omkring 65-70 och dom är hanar. Dom äter men jag vill bara se till att dom går upp och inte slutar äta. Dom gnagde på plasten och jag kan inte hitta den i spånen så jag är orolig att dom kan ha råkat svalt den. Jag ser dom nästan aldrig utan hör dom bara precis när jag ska sova. Dom brukar ha omkring 25 cm spån. Just nu har dom 7 cm men om dom blir olyckliga så kommer dom få mer.
Dom får komma tillbaka till akvariet imorrn med lite mindre spån än vanligt ca 10 cm eller mindre. Vill verkligen göra allt för att dom ska vara lyckliga och trivas. Har vanvårdat dom när jag inte såg att dom hade gnagt på plasten. Är så sjukt besviken på mig själv.
Döm inte dig själv så hårt, det är ingen fara! Gnagare gnagar och äter det mesta, om de har svalt det så kommer det förmodligen ut andra vägen utan några problem. Jag har haft möss och råttor som kommit över och ätit lite vad som helst, jag förstår din oro, men det är oftast inga problem.
Det är ett vanligt misstag och inget du behöver straffa dig själv för. Nu har det väl gått typ ett dygn sedan du tog bort plasten? Då är det förmodligen redan ute så jag tror inte du behöver hålla dem under speciell uppsikt, mer än att plocka upp dem som vanligt och kolla igenom dem, du märker förmodligen om de mår dåligt.
Och att de behöver gå upp i vikt, det tar ju lite tid. hitta någon mat de tycker om och låt dem äta helt enkelt. det blir bra. :) oroa dig inte!