n00b-frågor
Hej hopp!
Jag har lite frågor om gerbiler som ni jättegärna får svara på. Jag har sedan tidigare marsvin, men har plötsligt blivit jättesugen på gerbiler också. Pga liten lägenhet är det enda stället där jag skulle kunna ha dem över marsvinsburen som är placerad på golvet såhär:
Jag tänker mig att jag kan ställa ett litet bord över marsvinsburen och placera gerbilburen där. Finns det någon anledning ni kommer på som gör det till den dum idé? Typ att gerbiler är höjdrädda eller att de samarbetar och hoppar på burväggen tills buren välter och de kan fly eller nåt …
Andra frågor:
1. Låter de mycket på nätterna? Som ni ser står min säng precis bredvid så om de festar hela nätterna och låter massor är det kanske inte optimalt att skaffa gerbiler. Låter de inte värre än marsvinen gör det ju inget.
2. Kan man ha tre hanar ihop? Eller bråkar de om det är mer än två?
3. Kommer de att störa marsvinen eller kommer marsvinen störa dem? Obv kommer de ju inte bo ihop, men de kanske är för nära ändå?
4. Såg nånstans här att de äter kött och fisk? Är det något som måste ingå i deras diet eller klarar de sig utan? Jag är vegetarian, så här finns aldrig varken kött eller fisk och att köpa det enbart till gerbilerna känns som att det kommer leda till att jag får slänga väldigt mycket, vilket vore tråkigt.
5. Hur ofta ska de ha tillsyn? Är det en gång per dygn som marsvinen? (Alltså de kommer ju få tillsyn så ofta oavsett, men bra att veta)
6. Har läst att man ska ha hö i buren? Äter de det eller chillar de i det?
7. Säg att man har en sån där plastlåda från IKEA - hur många liter spån ska man fylla den med ungefär?
…det är nog de frågorna jag kommer på nu. Blir jätteglad för svar och återkommer kanske om jag kommer på fler frågor. :P
Att ha ett bord över marsvinsburen fungerar fint, förutsett att du inte tycker det blir opraktiskt att städa hos marsvinen då? Men för gerbilernas del är det inga problem att ha buren på ett bord.
1. Gerbiler är vakna till och från dygnet runt, så det kan ju låta på natten. Men har man ett akvarium så brukar man inte höra så mycket så länge man undviker att stoppa ner kartonger och så på kvällen som de sedan kommer gnaga på under natten. ;) Sedan beror det även på vad man har för inredning och så. Vissa gerbiler lyckas väsnas ganska duktigt om de tex enkelt kommer åt vattenflaskan som kanske dinglar mot glasväggen i akvariet så kan ju det tex. låta en hel del och vara ganska irriterande. Men inreder man smart och undviker saker som låter inför kvällen/natten (tex. kartonger, prassligt papper etc.) så brukar man komma undan med en ganska tyst gerbilbur. :)
2. 3 hanar kan man ha ihop ja. Det är främst honor man inte ska hålla fler än 2 tillsammans. Men hanar brukar fungera som trio. Men det är ändå inget jag rekommenderar för en nybörjare, utan det är bättre att som nybörjare starta med endast 2 gerbiler oavsett kön så minimerar man riskerna för att eventuella bråk skulle uppstå vid senare tillfälle.
3. Nej marvinen och gerbilerna kommer inte störa varandra.
4. Nej kött och fisk måste inte ingå i deras kost. Utan proteiner kan man få via andra ingredienser. Tex. kan man köpa torrfoder för hund eller katt och ge som extra proteinkälla. Eller ge mjölmaskar eller syrsor som proteinkälla. Eller gröna ärtor och annat vegetabiliskt som har hög proteinhalt. :) Så det finns många vägar att gå.
5. Jag anser att djur ska ha tillsyn dagligen. Även lagen säger att man ska ge djur tillsyn. Dock har jag inte koll på vad lagen säger om tillsyn på smådjur och gnagare. Men oavsett så tycker jag att daglig tillsyn ska ingå om man är djurägare.
6. Gerbiler kan äta vissa delar av höet, men mest så använder de det att pyssla och boa med. Det är väldigt uppskattat med hö. :)
7. Hur många liter vet jag inte då jag aldrig mäter så när jag fyller på. Men jag brukar iaf säga att man ska fylla buren minst med 20 cm tjockt lager med spån i buren. Gärna mer om man har möjlighet. :)
Om du har fler frågor så är det bara att fråga på. Vi är några här som gärna hjälper till. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Åh, tack för svar! Jag tänker att jag kan flytta buren och bordet när jag ska städa hos marsvinen, så det ska nog inte vara något problem. ^^ Och eftersom marsvinen har en tendens att vara uppe på natten och gnaga på hus/dricka i vattenflaskan/bråka om vem som ska sova var kommer nog inte gerbilerna var mycket värre med ljud vad det låter som. :P
Om det är risk för bråk kanske jag får nöja mig med två. Har sett så många gulliga bilder på gerbiler som sover i hög så jag vill egentligen ha jättemånga så de kan bilda en jättehög, meeen kanske ska försöka hålla mig på en rimlig nivå. Till en början …
Jag har två frågor till som jag kom på:
8. Hur fungerar det med mat? Jag vet att de ska ha alla fyra sädesslag och man kan ge dem müsli och grejer, samt att de ska ha grönsaker och pannkakor och allt vad det var, men jag fattar inte i vilka mängder och hur ofta. Marsvin har ju fri tillgång till hö och får grönsaker en gång om dagen. Hur vill gerbilerna ha det? Ska de ha fri tillgång till något? Hur mycket grönsaker behövs?
9. Var i Stockholm kan man köpa gerbiler om man vill undvika djuraffärer? Har tittat på länkar till uppfödningar men alla verkar ha lagt ner. :(

Jag har två gerbilbröder som skulle vilja flytta hemifrån :) dock finns jag i Uppsala, men det är ju nära :)
Svar:
8. Angående mat så om man inte är fullt påläst med gerbilens näringsbehov och dylikt så ska man inte blanda egen mat, för då kan det bli fel och man riskerar att ge gerbilerna ett foder med obalans som de inte kommer må bra av i längden.
Så till en nybörjare så skulle jag vilja rekommendera Versele-Lagas gerbil nature. Det är ett bra färdigblandat foder man kan köpa som uppfyller gerbilens behov bra. Och under tiden kan du ju läsa på om gerbilens näringsbehov samt vad gerbiler ska äta för att må bra om du på sikt vill kunna Blanda eget foder. Men så länge du inte är insatt så avråder jag dig. Så satsa så länge på versele-lagas gerbil nature.
Gerbiler ska ha fri tillgång till torrfodret. sedan kan man ge gerbiler färskmat 1-3 gånger i veckan. Max 3 gånger, ger man oftare kan gerbilerna bli dåliga i sina magar då de får i sig för mycket vätska.
9. Borta hos dig är det dåligt med gerbiluppfödare idag. För att hitta uppfödare får du söka dig antingen neråt i landet eller uppåt. Transport brukar gå att lösa om du hittar en uppfödare du gillar men som bor för långt bort för att du själv har möjlighet att åka och hämta. Finns både grupper på facebook samt djurtransport i fokus där man kan få tag på folk som reser kors och tvärs genom landet som inte har något emot att ha med sig små medresenärer. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#3 Jag har sett din tråd och de är ursöta! Jag är sugen, meeen eftersom jag funderat på det här i typ en vecka bör jag kanske fundera lite till på det innan jag bestämmer mig. Typ till slutet av månaden i alla fall… Men jag kanske kan höra av mig när jag bestämmer mig och se om de finns kvar? Uppsala är ju verkligen inte omöjligt att åka till.
#4 Ah, inte mer komplicerat än så alltså? Det låter inte så farligt, och att börja med butiksmat låter inte heller som en dum idé, så länge den är bra. Är så van vid att man helst inte ska ge marsvin färdiga gnagarblandningar att jag tänker att detsamma gäller för typ alla smådjur.
Haha, typiskt! Här tror man att det ska vara en fördel att bo i huvudstaden, men jag antar att vi alla bor i pyttesmå lägenheter och inte har plats för uppfödningar… tack för tipsen i alla fall!