Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1575 ggr
Johoi
1

AKUT HJÄLP!!

Min Gerbil hoppade precis rak upp min kopp med te! Det var inte varmare än kroppstemperatur då det stått ett tag men dom får ju aldrig bli våta!!! Vad gör jag nu???? Jag har torkat henne lite i en handuk men nu har jag panik… Hur fan kan man va så korkad! Jag vill inte att hon ska dö!

lollynonna
4

Ta det lungt,jag tror att det går bra om det nu inte var varmt te. Jag vet inte om detta är rätt att göra men jag skulle ha tagit en lite uppblött handduk eller något och tvättar ren hennes päls och sen torkat ordentligt med en torr handduk. Det är nog inte så trevligt att få te i hela pälsen skulle jag tro.  Detta är då vad JAG skulle ha gjort och du får välja själv vad du väljer att göra:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Johoi
0

Nu är hon nästan helt torr, vi torkade henne i en varm handduk direkt det hände och efter det har hon gnidit sig själv mot varma handdukar som vi lagt på golvet. Detta skedde på deras absolut första stund ute på golvet här hemma, jag satt på golvet med en väldigt stor kopp te framför mig och hon dök rakt ner i den så hela råttan blev helt genom blöt. Säkert absolut inte bra att pälsen blev avstruken på med en ren klut men hon såg så torr ut när jag läste ditt inlägg och nu vill jag inte blöta ner henne igen. Jag hoppas att detta går bra. Nu tänker jag vidare att… Tänk om hon fått in vätska i öron…. Tänk om hon fått ner vätska i lungorna som utvecklas till lungödemer! 😫 Nu är hon iallafall lika aktiv som innan och galopperar omkring på golvet igen varv efter varv. Kan jag känna mig lugn tror ni?

lollynonna
0

#2 Oj då! Men om hon är torr nu och inte verkar skadad av händelsen skulle jag låta henne vara. ställ fram ett sandbad så hon får tvätta av sig själv:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Johoi
0

Nej hon verkar inte skadad av händelsen, hon är aktiv, äter och tvättar sig. Hon är helt torr nu också. Tack för ditt svar #3 jag blev så oerhört rädd när det skedde och det var skönt att få skriva med någon här som kan mer. Men jag har så dåligt samvete över vad som hände! Jag hoppas att det inte blir några komplikationer, jag har jag verkligen lärt mig en läxa och min lilla älskling ska aldrig mer behöva uppleva nått sånt igen.

lollynonna
0

#4 Ja jag förstår att du lev rädd, det hade jag också blivit. Men verkar teet vara borta från pälsen? Det är nog inte så bra att de har det i pälsen och huden kan nog bli irriterad eftersom det är ju inte meningen att man ska bada i te.:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Johoi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är hon förresten…torr igen 😊

lollynonna
0

Ja hon ser ju normal ut iaf:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Johoi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är min lilla Siv (8v)😍

Johoi
0

Det där blev ingen vidare uppladdning ser jag nu 😅 får försöka på nytt en annan da med bilder på dom

Johoi
0

Sonja och Siv fick återgå till sin bur kort efter att Sonja såg torr ut. Sonja tvättar sig, äter och gräver så hon verkar helt normal. Och nu tror jag även att min chock börjar att ge sig. Jag blev så rädd när det hände och fick faktiskt panik ser jag nu i efterhand trots att jag själv jobbar inom akutvård. Men när det är ens egna *bebisar 😍 kan det inte hjälpas. Jag såg framför mig förkylning och lunginflammation följt av lungödemer och att jag skulle förlora henne 😥 håll tummarna nu alla ni som läser att detta går bra ✊ återigen tack för stöd och råd!

Anne.K
0

Det ska nog inte vara någon fara. Var det ett snabbt dopp och ni sedan fick henne snabbt torr så ska det vara lugnt. Nackdelen med gerbiler som blir blöta är att de snabbt blir kalla, så det viktigaste att tänka på i ett sådant läge är att snabbt få gerbilen torr. 
Och är gerbilen nu torr, så ska ni inte blöta ner gerbilen igen genom att försöka tvätta bort teet. Eventuella te rester kommer försvinna av sig självt, så jag skulle inte tvätta gerbilen såvida den inte är alldeles kladdig i pälsen.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Johoi
0

#11 tack Anne.K för även ditt svar! Det gick så fort allting, jag satt och läste på golvet med min stora te-kopp framför mig och plötsligt hoppade min äldsta råtta (Sonja) rakt ner i koppen. Jag reagerade blixtsnabbt och fick upp henne, vi blev båda riktigt chockade av händelsen och när jag först inte fick tag på henne kastade jag mig på datorn och skrev inlägget här. Jag har läst att dom inte tål att bli blöta alls och jag trodde det värsta med en gång. Jag hade varma handdukar inne i badrummet som jag hämtade och torkade henne med, hon hjälpte till bra själv med att gnida sig emot dom. Hon såg och kändes helt torr ut på under en timma och då fick dom återgå till sin bur efter att jag fick se att Sonja var lika aktiv i sitt lekande och utforskande som innan det hände, jag ville att hon skulle avsluta med ett bra minne från golvet så att hon vill komma ut flera gånger. Idag ska mina flickor få komma ut ur buren igen och jag kommer inte ha en kopp med te i närheten av dom idag. Jag hade verkligen tur denna gång och jag är så tacksam för att det gick bra. Pälsen ser fin ut än så länge och hon tvättar och sandbadar sig mycket, men jag fortsätter att hålla utkik på hur huden ser ut, inga tecken på utslag så här långt.