Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 463 ggr
Jaasse
1

Tips om ihopsättning av två honor

Hej jag har idag hittat en liten 6 veckor gammal unge att försöka sätta ihop med min äldre hona (2 ½ år gammal).

Jag har ett akvarium som jag har delat av på mitten med ett metallgaller, inredningen har jag följt efter tips som jag hittade på gerbilforeningen.se.

Min plan är att ha de så i några dagar och då byta sida på dem några gånger per dag i buren.

Jag tar gärna emot tips om hur jag ska gå tillväga och hur gerbilerna brukar bete sig vid hopsättningar då jag inte har tidigare erfarenhet av detta.

:)

Anne.K
1

Du har en jätte bra grund att stå på iaf som det låter nu. :)

Som sagt så byta sida på honorna ca 3 gånger om dagen brukar vara lagom. Sedan är det bra att man försöker se till att de sover på olika sidor varje natt. Tex sover den äldre honan på högra sidan av gallret ena natten så är det bra att försöka se till så att skiftbytet blir som så att nästa natt sover hon på vänstra halvan osv.

I övrigt, så beteende mässigt så ska man hålla ögonen på att se efter när dom börjar bli lugna gentemot varandra via gallret. De ska inte vara hetsiga mot varandra och inte försöka göra allt för att komma åt den andra. Då är dom inte redo att sammanföras utan galler.

De ska vara lugna och harmoniska, Inte bry sig om varandra nämnvärt mycket. När dom nosar via gallret så ska det vara lugnt och mera "hej är du här" sedan återgå till det gerbilen höll på med innan. Då kan de vara redo att testas att ta bort gallret och se om de kommer överens. Och då är det viktigt att bevaka det hela och ha tjocka vantar på händerna ifall de ryker ihop så att man kan sära på dom utan att själv bli illa biten.

Men lite små gruff gör oftast inget utan då får man ha lite is i magen. Men börjar dom försöka rulla ihop sig till en boll då ska man sära dom så snabbt som möjligt. Och även om den vuxna honan jagar den lilla väldigt frenetiskt så även då råder jag att man särar på dom för då är dom inte redo. Med frenetiskt jagande så innebär det helt enkelt att honan jagar den lilla nästan nonstop hon vill liksom då bli av med inkräktaren. Så då är det bara börja om från början och sätta in skiljegallret igen och byta sida på dom ett par dagar till, tills de lugnat ner sig igen.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
1

Och så vill jag tillägga, ha inte bråttom med att försöka få ihop dom. Utan kör delad bur metoden gärna i några dagar innan du släpper ihop dom. :)

Jaasse
1

Tack så jätte mycket för inlägget. :)

Har nu bytt plats på de för första gången i buren. Än så länge har den äldre honan efter bytet endast brytt sig om att springa runt och undersöka de nya platsen.
Har den lilla kommit fram till gallret har hon bara tittat lite sen fortsatt med undersökning.
När de sattes ner först så brydde sig den äldre ifall den lilla kom fram och de nosade på varandra. Då försökte hon lite "gräva" sig igenom gallret.

Ungen bryr sig inte alls om den äldre honan, utan försöker bara nosa om de möts vi gallret sedan gör hon något annat.

Så ur mitt perspektiv ser det väldigt positivt ut att det kan funka att få ihop de i framtiden.  Men har ju inget att jämföra med :)

Men jag ska absolut inte ha för bråttom att få de tillsammans, Tänkte försöka om ca 4dagar om de beter sig "bra" mot varandra då.

Anne.K
0

#3 det låter som en bra start :) Så den ihopsättningen kan nog bli lyckad bara man ser till att ta allt lugnt och varsamt. :)