Bryta upp en grupp
Jag har fem tjejer tillsammans i ett stort akvarie. Mamma och honor från två av hennes kullar. De har hittat samspelet riktigt bra och klarar alla hierarkiutmaningar fint. Men jag funderar på att låta två av dem byta hem och funderar på vad som du kan hända i deras struktur som de arbetat in? Finns risk för bråk om två försvinner? Jag funderar på att ta ut dem som står under mamman och över de andra två.
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
Oftast (enligt min egna erfarenhet) så brukar det inte vara några bekymmer att dela på en större grupp. Jag har iaf inte än så länge stött på några problem när jag delat på grupper.
Jag själv har faktiskt inte tagit hänsyn till hierarkin när jag delat på grupper, så jag vågar varken säga bu eller bä om din fundering. Jag tror iaf inte det skapar några större problem oavsett hur du väljer att dela upp dom.
Hos mig har det fungerat oavsett hur jag än delat upp det. :)
Däremot hade jag nog ändå valt att göra som så i ditt fall att ha mamman tillsammans med den som kommer på andra/tredje plats samt en av de som ligger lägst i rangen, sedan ha nästa som ligger högre ihop med den kvarvarande som är lägst. Då känns det som att rangordningen fortsätter att hålla sig stabil när du delar upp dom.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning